Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV er den biltypen som øker mest i bilmarkedet akkurat nå. Bilkjøperne får tydeligvis aldri nok av de høyreiste bilene med ekstra bakkeklaring og (som regel) firehjulstrekk.

Her var vi nordmenn tidlig ute. Helt siden slutten av 1990-tallet har SUV-ene markert seg sterkt på salgsstatistikkene, og det er ingen ting som tyder på at det vil avta. Tvert imot. Det kommer stadig nye modeller på markedet, samtidig som gamle travere selger godt i nye utgaver. Det betyr stadig høyere totalsalg.

Toyota RAV4 er helt på topp blant SUV-ene i Norge.
Toyota RAV4 er helt på topp blant SUV-ene i Norge.

Kommer som hybrid

Så langt i år er det nettopp en gammel traver som topper SUV-salget i Norge. Norges mest solgte SUV er nemlig Toyota RAV4. Ny utgave har virkelig fått fart på salget igjen, og så langt i år har denne modellen en salgsøkning på 32 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

1.672 nye RAV4 har rullet ut fra Toyota-forhandlerne, det gir denne modellen en markedsandel på 3,5 prosent. Toyota gjør seg nå klare til å lansere RAV4 som hybrid for første gang, det er neppe negativt for salget.

Andre generasjon Nissan Qashqai holder andreplassen blant SUV-ene.
Andre generasjon Nissan Qashqai holder andreplassen blant SUV-ene.

Norgesbilen ble 50.000 kroner billigere

Storhetstiden er over

På andreplass finner vi en bil som også er relativt fersk i sin nåværende utgave. Vi snakker om andre generasjon Nissan Qashqai. Den selger godt, selv om det faktisk er litt nedgang i salget så langt i år.

981 nordmenn har skaffet seg en helt ny Qashqai i år, med det har den en markedsandel på 2 prosent.

På tredjeplass finner vi to biler: Den første var lenge bestselgeren i dette segmentet. CX-5 har vært en eneste stor opptur for Mazda, og har gitt merket et solid comeback i Norge. Nå kan det virke som storhetstiden er litt over. Salget av CX-5 bremser med 21,9 prosent så langt i år. 967 biler betyr en markedsandel på 2 prosent.

Det har begynt å butte litt imot, men Mazda CX-5 selger fortsatt bra.
Det har begynt å butte litt imot, men Mazda CX-5 selger fortsatt bra.

Dette bil-comebacket har overrasket mange

Verdens første 

Den andre bilen på tredjeplassen er kanskje den som er mest interessant teknisk sett. Mitsubishi Outlander var verdens første ladbare hybrid-SUV da den kom i sin PHEV-utgave.

Denne bilen har stått for et skikkelig gjennombrudd for ladbare hybrider i Norge. Outlanderen er på mange måter to biler i ett. Den kan kjøres som en elbil på kortere avstander, når du skal på langtur, trår bensinmotoren til. Hvis du passer på å lade ofte nok, vil det være langt mellom besøkene på bensinstasjonen med denne. Så langt i år er fasiten 967 solgte biler.

Mitsubishi Outlander PHEV er verdens første ladbare SUV.
Mitsubishi Outlander PHEV er verdens første ladbare SUV.

Kanskje det smarteste bilkjøpet i 2014

Premium-SUV

De fire mest solgte bilene i dette segmentet er det vi trygt kan kalle folke-SUVer. På femteplassen finner vi en bil som koster en god del mer, og som mange kunder nok oppfatter som  mer premium enn de øvrige.

Volvo XC60 holder koken imponerende bra, selv om modellen begynner å trekke på årene. 661 eksemplarer sikrer Voloven femteplassen blant SUV-ene. Med det har den en markedsandel på 1,4 prosent.

Volvo XC60 gjør det fortsatt skarpt, Norges femte mest solgte SUV så langt i år.
Volvo XC60 gjør det fortsatt skarpt, Norges femte mest solgte SUV så langt i år.

Noen er ikke med 

Er det andre biler du hadde ventet å finne blant de fem mest solgte? En av dem som har solgt veldig bra i en årrekke, er Volkswagen Tiguan. Den solgte godt også i fjor, men nå har det begynt å bytte imot for veteranen. Her er det ikke veldig lenge til ny modell, den gleder nok VW-forhandlerne seg til. Da gjør nok også Tiguan comeback på topp 5.

En annen modell som i utgangspunktet burde ha muligheter til å blande seg inn i teten, er Ford Kuga. Den kom i helt ny versjon i 2013, og fikk svært gode kritikker. Salget har likevel ikke tatt av, og Kuga er tydeligvis henvist til et liv litt i skyggen av de mest populære konkurrentene.

SUV med minst feil og problemer, dette er de beste