«Sunne» frokostblandinger er sukker- og fettbomber

Flere av frokostblandingene inneholder mer enn dobbelt så mye sukker som Coca Cola.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Matkontrollen har sett nærmere på ti av frokostblandingene som ved første øyekast ser sunne ut. Resultatet viser at det er lett å gå fem på om man ikke studerer nøye hva blandingene inneholder.

Se reportasje øverst!

Sukkerverstingene

Noen av frokostblandingene har nærmere tretti prosent sukker.

– Det er noen av dem som har sukker som nummer to på ingredienslista. Da er det mye sukker i dem, sier ernæringsfysiolog, Therese Mathisen.

Ingrediensene står nemlig i fallende rekkefølge bakpå pakkene. Dersom sukker er nummer to på lista betyr det at sukker er det det er nest mest av i produktet. Utrolig nok har tre av blandingene mer enn 20 prosent sukker i seg.

Fettbomber

Det er Therese Mathisen, stipendiat ved Norges idrettshøgskole, som har gått igjennom næringsinnholdet i frokostblandingene for Matkontrollen. Hun har funnet at flere av blandingene ikke bare har mye sukker, men også mye fett. Fem av den har mer enn ti prosent fett, og en har over 20 prosent. 

– Fettet gjør at kalorinivået blir høyt, og flere har dessuten en betydelig andel av det usunne mettede fettet, sier Mathisen.

Overraskende taper

Totalvurderingen av næringsinholdet sender Helios helt til bunns.

– Verstingen er overraskende nok, den som virkelig selger på det som er populært i dag, det skal være naturlig det skal være økologisk, og det er Helios, sier Mathisen.

I en pakke med Helios frokostblanding er sukkerinnholdet tilsvarende 48 sukkerbiter.

– Helios har aller mest sukker i seg, og dessuten en god del fett.

Opplagt havner også i bunnskiktet med nesten like mye sukker og faktisk litt mer fett enn Helios.

Sunnest

Firkorn kommer kanskje ikke så overraskende best ut. Men mange synes den har litt lite smak.

– Min favoritt er Vita hjertegod. Den er veldig bra ernæringsmessig med blant annet mye fiber, og har også mer smak i seg, sier Mathisen.

Dette svarer Helios

Helios lages av produsenten Alma som har slagordet «Alma gjør Norge sunnere».

SUKKERBOMBE: Denne frokostblandingen fra helsekosten inneholder 48 sukkerbiter, og havnet på bunn i Matkontrollens test av «sunne» frokostblandinger. FOTO: Matkontrollen/TV 2
SUKKERBOMBE: Denne frokostblandingen fra helsekosten inneholder 48 sukkerbiter, og havnet på bunn i Matkontrollens test av «sunne» frokostblandinger. FOTO: Matkontrollen/TV 2

– Vi gjør Norge sunnere beskriver totalsortimentet vårt. Men vi ser at det kan kritiseres, når man velger å dra frem enkeltprodukter sånn som dette, sier Mari Kjuus Arnesen, uviklingssjef i Alma.

– Vet du hvor mange sukkerbiter sukkerinnholdet i pakken tilsvarer?

– Jeg tror ikke jeg skal begi meg ut på det regnestykket, sier Arnesen.

Vi legger 48 sukkerbiter på bordet for å illustrere hvor mye sukker blandingen har i seg.

– Når jeg ser det sånn visuelt, og i og for seg i forhold til næringsinnhold og ingredienslista, så er vi jo klar over at det er veldig mye.

– Men hvorfor må dere bruke så mye sukker?

– Vi har også hatt en nøkkelhullmerket variant i vårt sortiment, en naturell musli uten tilsatt sukker. Den solgte dessverre for dårlig til at vi kunne holde den i sortimentet, sier Arnesen.

Dette svarer Opplagt

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Opplagt Granola er først og fremst laget for å være en smaksvinner og inneholder ikke palmeolje. Når det kommer til andelen sukkerarter i produktet er det viktig å påpeke at Opplagt Granola er et fullkornsprodukt med havre som hovedingrediens og høy andel fiber.Gjennom en dagsporsjon (45 gram) dekker produktet kun 10-15 prosent av anbefalt dagsbehov.

Kommentarer fra ernæringseksperten: 

4-korn

Naturlig, uten tilsatt sukker. Mye mettende fiber, godt med mettende proteiner (blir jo naturlig mer av det med melk), lite og naturlig innhold av (umettet) fett, lite salt.

Vita hjertego flerkorn

Bra på det meste, moderat innhold av kalorier fordi fettinnholdet er lavt, sukkerinnhold moderat og fiber er høyt. Sistnevnte litt utfordrende høyt, og da pga tilsetning av polydekstrose (gass!).

Finax nøtter og frukt

En helt grei frokostblanding, midt på treet på de fleste kriteriene. Er som alle, jevnt over høyt på sukkerarter, hvilket skyldes 23 prosent tørket frukt. Med greit innhold av fiber og fett (som blir litt høyere enn øvrige, pga nøtter - sunt!), blir man nok mer bra mett på denne enn andre sukkerprodukter!

Superbra (nesten økologisk)

Fremstår naturlig - og nesten økologisk. Men dette handler lite om kalorier og næringsinnhold - det kan være ille eller sunt likevel. Her er det et naturlig, og moderat, innhold av fiber, gjennomsnittlig på sukkerarter (selv om det er «naturlig», så er det sukkerarter!), og litt mer fett en nødvendig pga oljer og kokos.

Axa Havre crunchy granola

Bare rett og slett midt på treet i alt av innhold. Hakket bedre på protein, fiber, og mindre sukkerarter enn neste på lista. Fiber fra korn, men også oligofruktose = gass utfordring for de fleste.

Rude Health mysli

Bare rett og slett midt på treet i alt av innhold; noe høyere fettinnhold enn nøkkelhull på grunn av frø og nøtter (sunt fett da).

Synnøve hjemmelaget granola

En av fire med høyest kalorimengde pga ordinært innhold av protein, en del sukker og relativt høyt på fett (noe naturlig fra havre, men også fra tilsatt olje). Puffede cerealer har lite innhold av fiber, men med oligofruktose som er tilsatt, resulterer likevel i svært høyt fiberinnhold, men er da av en type og mengde som lett gir tarmgass/ubehag. Mindre sukker enn testens værstinger, berger seg litt inn der.

Rude Health granola

Testens mest energirike, først og fremst pga mye fett (olje som nr. 2 på listen). Gjennomsnittlig på sukker, ok med naturlig innhold av fiber. Totalt sett bedre sammensatt enn testens værsting, tross det høye fettinnholdet (som også er av bedre kvalitet enn værstingen). Gjør det noe bedre enn de verste, fordi den har ok med fiber og fett, mindre med sukker enn disse, og derfor kan forventes å gi større/mer langvarig metthet - men forsyn deg med måte!

Nesquik

Ingredienslisten er «vond» å lese; sukker, sukker, sukker - og dårlig valg av fettkilde (både etisk og helsemessig).

Møllerens Opplagt

Svært likt race mellom denne og Nesquick - svært like i sammensetning, kun fettinnhold som skiller de. Ulempen med mer fett er flere kcal- men det vil kunne antas at den derfor også gir mer langvarig metthet (pga fett+fiber) etter måltidet - og således er bedre valg.

Helios

Uff og uff - så mye sukker! Røper seg i innholdsfort, når sukker står som nr 2. Med mye sukker og lite fiber, risikerer man også å spise mer enn nødvendig, og fortere bli sulten igjen - metter jo ikke så godt! Det høye kcal- innhold kommer fra sukker og mye fett samtidig, noe fra havre, men også tilsatt oljer.