Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2014 kjøpte vi 10 millioner wienere på Statoil, og 1,6 millioner wienere hos Ikea.

Prisen på ti og fem kroner er sikkert noe av forklaringen på de store salgstallene. For det kan vel neppe være smaken? Eller er billigpølsene likeså gode som de dyrere alternativene?

Pølsemakeren sjekker

Matkontrollen besøker pølsemaker Daniel Byskov. Med oss har vi både Ikea- og Statoilpølser og dessuten pølser fra Finsbråten, Gilde og Firstprice.

– Både vekt og kvalitet kan være med å forklare de lave prisene hos Ikea og Statoil, mener pølsemaker Byskov.

Smak og kjøttkvalitet

Men vi ber ham sjekke nærmere, og pølsemakeren finner at kjøttandelen er nokså lik for alle produktene. Hva med kjøttkvaliteten, kanskje den er dårligere?

– Finsbråten sin smaker klart bedre, og Ikea sin er dårligst på smak, konkluderer Byskov.

PØLSEKONTROLL: Matkontrollen finner ut at billigpølsene er litt kortere, litt lettere, men at kjøttandelen er nokså lik for alle produktene. FOTO: Matkontrollen/TV 2
PØLSEKONTROLL: Matkontrollen finner ut at billigpølsene er litt kortere, litt lettere, men at kjøttandelen er nokså lik for alle produktene. FOTO: Matkontrollen/TV 2

Pølsemakeren sjekker også lengde og vekt på pølsene. Finsbråten sin er lengst med 23 cm, Ikea sin er 19, og Statoil sin er kortest med 18 cm. Også veiingen gir tilsvarende resultat. Billigpølsene er 10-20 gram lettere enn de dyrere.

Forklaringen

– Jeg tror det er lokketilbud, jeg. I hvert fall for Statoil sin del der man kommer inn og kjøper mye annet, sier Lars Erling Olsen, professor i markedsføring ved Markedshøyskolen.

– Men for Ikea tror jeg det handler om å få folk til å bli lenger på varehuset.

Og dessuten mener professoren det har betydning for hele handleopplevelsen.

– Hvis man får en billig pølse når man kommer til Ikea, så føler man at man har gjort en ganske god avtale og at det var en ganske hyggelig opplevelse.

Dette svarer Ikea

– Vi tjener litt penger, men det er ikke det som er det viktigste for oss, det viktigste for oss er den hele handleopplevelsen, sier Ikea food-sjef, Evy Johansen.

– Og det er jo de volumene vi selger hvert år som gjør at vi har muligheten til å gjøre det.

Dette svarer Statoil

– Hvis ikke wiener for en tier er et lokketilbud så er det ingenting som er det, sier kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas.

– Vi trengte flere tilbud for å skape trafikk inn på Statoil-stasjonene, og fant ut at pølsen er det mest attraktive varmmatproduktet i bensinstasjonbransjen, og ville satse på det.

– Hensikten er selvsagt å skape trafikk og få folk inn på stasjonene. Alle som har jobbet i handel vet at har du først kunden inne på stasjonen gir det en sannsynlighet for at kunden handler mer, sier Heldaas.

Matkontrollen på TV 2 torsdager klokka 20:00 og når du vil på TV 2 Sumo (krever abonnement).