Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er gode tider for bilsalget i Norge. Etter årets fire første måneder er det registrert 48.149 nye personbiler på norske skilter. Det er nesten nøyaktig likt samme periode i fjor, som var det beste året for bilsalg her til lands siden 1986.

Tallene er altså stabile, men internt mellom merker og modeller er det store endringer. Det eksplosive salget av elbiler og ladbare hybrider gjør at noen fosser fram, mens andre sliter tungt i konkurransen.

Voldsomt forhåndssalg

Helt på toppen finner vi en gammel traver som virkelig har tatt av i år. Volkswagen Golf har i flere år vært Norges mest solgte bil. Men maken til det Golf-salget vi opplever nå, har vi aldri sett før.

Da Golf kom i elektrisk utgave i fjor, var det umiddelbart klart at dette ville bli en stor suksess. Importøren hadde aldri opplevd så høyt forhåndssalg. Nå ruller bilene ut til kunder i stort tempo, og bidrar til at Golf øker salget med hele 135,9 prosent så langt i år.

e-Golf en stor suksess her hjemme og Norges mest solgte elbil.
e-Golf en stor suksess her hjemme og Norges mest solgte elbil.

Alltrack: Slik blir Norges mest solgte litt tøffere

Tre ganger så mye som nummer to

Sammenlignet med de øvrige personbilene i markedet er det ren knockout. Det er registrert 5.528 Golf så langt i år, det gir en markedsandel på 11,5 prosent, bare for denne modellen.

Dette er tre ganger så mye som bilen på andreplass, elbilen Tesla Model S. Den har gått unna i 1.762 eksemplarer, tilsvarende en markedsandel på 3,7 prosent. Vi tar med bilen på tredjeplass som er Toyota Auris. Den har solgt i 1.673 eksemplarer.

GTI Oettinger: En helt spesiell Golf

Temmelig unikt

– Jeg har fulgt bilbransjen i noen tiår nå, og har ikke opplevd noe som dette. Å være VW-selger akkurat nå, bør være en svært hyggelig jobb! For Golfs del, er nok utfordringen først og fremst å få inn nok biler, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Er du overrasket over suksessen?

– Jeg er ikke overrasket over at Golf selger bra, med e-Golf på plass var det ventet. Men at en bil som allerede er en storselger, mer enn dobler salget sitt, det er temmelig unikt. Her treffer Volkswagen så til de grader markedet. De har modellen "alle" vil ha akkurat nå, i tillegg har de et utall andre versjoner av bilen. Dermed blir Golf-dominansen så total, sier Benny.

Dette er billig GTI-moro

Toyota er frakjørt

Golf-salget gjør også at VW som merke fullstendig parkerer konkurrentene i 2015. Totalt sett er salget deres opp med 40 prosent. 8.893 personbiler, betyr at Volkswagen nå har en markedsandel på 18,5 prosent.

Den gamle erkerivalen Toyota (de to knivet i mange år om førsteplassen) er ettertrykkelig satt på plass. Med 5.591 biler, har de nå en markedsandel på 11,6 prosent. Men her er det verdt å merke seg at Toyota faktisk klarer en liten økning så langt i år, selv om de ikke har elbil og heller ikke er med på bonanzaen rundt ladbare hybrider. 

Nissan er nå Norges tredje mest solgte bilmerke, med BMW på plassen bak. Begge disse går tilbake så langt i år, størst minus har BMW med hele 25,8 prosent. På femteplassen finner vi Ford, som med ny Mondeo på plass begynner å få litt vind i seilene igjen.

LES MER: Dette blir tidenes familiebil-duell

Når det står GTE på hekken av en Golf, betyr det at den er en ladbar hybrid. Golf finnes i utrolig mange varianter og utgaver, det er også endel av forklaringen på suksessen.
Når det står GTE på hekken av en Golf, betyr det at den er en ladbar hybrid. Golf finnes i utrolig mange varianter og utgaver, det er også endel av forklaringen på suksessen.

Dette er en av de viktigste biltrendene akkurat nå