Bruktimporterte biler skal generelt ligge noe under norsksolgte i pris på bruktmarkedet. Men noen absolutt regel er dette ikke.
Bruktimporterte biler skal generelt ligge noe under norsksolgte i pris på bruktmarkedet. Men noen absolutt regel er dette ikke.

Bruktimportert bil – da bør du vel være forsiktig, eller? 

Les hva Brooms bilekspert mener. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen" på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.
Har bestemt meg for å kjøpe Toyota Avensis modell 2009-2010 Ser at noen av disse er bruktimportert. Er det biler man bør styre unna? Jeg kommer uansett til å ta NAF-test av bilen som jeg vil kjøpe før kontrakt underskrives.

Kan NAF finne ut om kilometertanden stemmer med virkeligheten? Er disse bilene vanskeligere å videreselge? Hvordan vil merkeforhandler ta i mot deg hvis det er snakk om innbyttebil? Er det noen spesielle feil på disse bilene?

Benny svarer

 

Heisann. Husker det var litt å spare på å kjøpe disse fra Danmark for noen år siden, da kom det inn en god del biler.  Så lenge du tar en litt grundig test og sjekk i forkant så her,  mener jeg at dette ikke har all verden å si.

Det viktigste er å finne en fin bil med god servicehistorikk og grei eierhistorikk.
Tradisjonelt har bruktimporterte biler litt lavere pris enn de som er solgt nye i Norge. Men også her spiller etter hvert alder og tilstand en større rolle enn opprinnelsesland. Så lenge bilene er likt utstyrt.

Men vær oppmerksom på at utstyr kan variere. Til dels ganske mye også. Så det å sette seg litt nøye inn i dette, er smart.

Fusk med kilometerstand vanlig

Det er først og fremt på biler som er så nye at nybilgarantien fortsatt gjelder at forskjellen på ny i Norge og bruktimport utgjør en stor forskjell.

Dessverre vet vi at fusk med kilomterstanden slett ikke er uvanlig. Et nøye og et litt kritisk blikk på bilens servicebok - samt en litt nøye sjekk av bilens generelle tilstand - kan ofte avsløre avvik, men det er ikke alltid like enkel selv, for fagfolk.

En bil som har gått 80.000 kan være både styggere og dårligere enn en som har gått 130.000 km. Det kommer blant annet an på bruksmønster. Som jeg har sagt mange ganger før: Tidligere eier(e) er ofte bilens verste fiende ...

Flere og flere merkeforhandlere bruktimporterer etter hvert også sine merker fra utlandet. Ofte da med fem års nybilgaranti fra første gangs registrering.

Jeg er helt overbevist om at en merkeforhandler vil ta vel i mot både deg og din Toyota.

Lykke til med ny bruktbil!

Les mer om Toyota Avensis i vår bruktbil-guide: 

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Nå er det 10 år siden dette bilmerket gikk konkurs