Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MG er er navn med svært rike tradisjoner. De fleste bilinteresserte forbinder dem nok med sporty coupéer og roadstere. Modeller som MG A og MG B har forlengst blitt klassikere og er biler som er elsket av entusiaster verden over.

Men som med så mange andre entusiastmerker: MG har absolutt hatt sin dose problemer, og for ti år siden var det foreløpig slutt. Da gikk MG Rover konkurs, og MG havnet havnet i Kina.

Stille før stormen

Der er de eid av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). Kineserne har store ambisjoner for MG på hjemmemarkedet. Og ikke minst har de ambisjoner for merket i Europa, der de håper at en kjent merkevare skal gi dem et fortrinn sammenlignet med øvrige kinesiske bilprodusenter.

Det har lenge vært litt stille før stormen når det gjelder kinesiske biler i vår del av verden. Så langt har vi bare sett noen spedte forsøk, men det er ingen hemmelighet at mange har kommet langt med planene sine rundt dette.

Denne Kina-bilen skulle vært i Norge for lenge siden

Lave priser

MG er allerede på plass i Storbritannia og Irland, hvor de nå er i gang med bygge seg gradvis opp. Og det skal ikke stoppe der.

Bortsett fra å ha et kjent navn, satser MG på en velkjent oppskrift: Lave priser og mye bil for pengene. Og i denne strategien blir en helt ny bilmodell svært viktig for dem.

Vi snakker om SUV-en GS, som var vært trekkplasteret på MG-standen under bilutstillingen i Shanghai i vår.

Med lengde på nøyaktig 4,5 meter, plasserer MG GS seg midt i klassen for kompakte SUV-er.
Med lengde på nøyaktig 4,5 meter, plasserer MG GS seg midt i klassen for kompakte SUV-er.

Her er bilen som startet comebacket

Ikke like merkelojale

Bilen er allerede i salg i Kina, og den skal komme til Europa neste år.

GS er designet av MGs engelske designsjef Anthony Williams-Kenny, og har allerede fått mye skryt for utseendet. For MG kan en bil i denne klassen bety et skikkelig gjennombrudd. Vi europeere elsker SUV-er og dette er bilklassen som øker mest av alle.

Samtidig har flere modeller vist at SUV-kjøpere ikke nødvendigvis er like merkelojale som bilkjøpere i andre klasser. Her er faktorer som design og ikke minst pris ekstra viktig. Det håper MG å dra nytte av.

Billig og effektivt 

Ved å legge seg langt ned i pris, håper de å lokke nye kunder til merket. Lavprismerket Dacia har lykkes godt med dette med sin kompakte SUV, Duster. Det gir helt sikkert MG inspirasjon.

Resultatet kan bli en priskrig på SUV. Her har vi de siste årene sett en tydelig polarisering i markedet. Premiummerkene tar stadig større markedsandeler, samtidig som også de rimeligste bilene vinner fram. Da er det vanskelig å være i midten og selge biler uten statusfaktor, det eneste som teller da er gjerne pris.

MG produserer billig og effektivt i Kina. SAIC har også muskler til å kunne tenke langsiktig, dermed vil de kunne sette konkurrentene under skikkelig press når GS lanseres i vår del av verden.

LES MER: Ti år siden MG Rover gikk konkurs

GS kan være modellen som for alvor gir "nye" MG et fotfeste i Europa.
GS kan være modellen som for alvor gir "nye" MG et fotfeste i Europa.

Tøff konkurrent er allerede i Norge