Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tenker man to–tre tiår tilbake i tid, var ikke akkurat Skoda merket som ledet an når det gjaldt sikkerhet. Strengt tatt ledet de vel ikke an på så veldig mye i det hele tatt.

Men tidene forandrer seg. Også for Skoda.

Får automatisk nødbrems

De var veldig tidlig ute med å innføre ESP som standard på sine biler da dette begynte å bli alminnelig rundt 2005 – på litt dyrere modeller. Hos Skoda var det standard på alle modeller, til og med på lille og billige Fabia.

Nå gjør de det samme med automatisk nødbrems.

Dette er et system som leser trafikken 10 meter foran bilen. Det skjer ved hjelp av en laser i bilens innvendige speil, når bilen kjører under 30 km/t og over 5 km/t.

Dersom systemet merker at føreren ikke reagerer på at bilen foran bremser opp, vil systemet starte nedbremsing. Bilen bremser ned til 0 km/t dersom føreren ikke tråkker på bremsen og man vil på denne måten redusere skadeomfanget eller unngå å krasje med bilen foran.

Skoda Octavia Scout: Ekte Norgesbil

Standard i alle

– Ja vi innfører i dette viktige utstyret som standard på alle sine modeller fra den minste Citigo via Fabia, Rapid, Octavia og Superb – ensete unntak blir Yeti som ikke er klargjort for dette. Det sier PR og informasjonssjef for Skoda Norge, Jan Erik Haugen.

Skoda er ett av bilmerkene som har hatt mye vind i seilene de siste årene. De har stått for en snuoperasjon og en merkevareoppbygging man knapt har sett maken til i bilbransjen noen gang.

Når du skal ha størst mulig stasjonsvogn for pengene

Blir ikke dyrere

Innføringen av nødbrems er en verdifull måte for det folkelige bilmerket Skoda å også profilere seg som et sikkert merke på.

Bilene skal heller ikke bli dyrere med det nye systemet om bord.

Les også: Nei – det er ikke damenes skyld