Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes er i gang med å utvide modellutvalget sitt i mange retninger. Det handler blant annet om biler i en rekke nye nisjer og segmenter. Små og store, rådyre og faktisk ganske overkommelige.

Og øverst i modellutvalget leker de seg med heftige sportsbiler. Sist ut er bilen som heter Mercedes-AMG GT. Den finnes i to utgaver. Heftige GT, og enda heftigere GT S. Sistnevnte ramlet det forleden inn invitasjon om å få prøve på bane – og Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen var ikke akkurat tung å be. 

Vegard fylte 40 sist helg, da syntes vi nesten vi måtte unna ham å få bli med på denne opplevelsen.

Heftig motorlyd

Og ikke bare snakker vi banekjøring med et råskinn av en bil: Neida, det er snakk om utenlandstur også! Nå må vi ringe og høre hvordan det går:

– Ring, ring

– Heisann, Knut! Nå er jeg akkurat ferdig for dagen og på vei hjemover. Og du: Du må gjette hvilken bil jeg kjører. Jeg kan si så mye som at det IKKE er GT S. Hør etter, nå tar jeg ned ruta:

vvvvrrrrrrrooooooooMMMMMMMMMM! 

Her er et bilde fra sist gang Vegard kjørte SLR.
Her er et bilde fra sist gang Vegard kjørte SLR.

 Wow!  Det høres heftig ut! Men ikke GT S? Nei, da vet jeg sannelig ikke ...

– Jo, jeg sitter og kjører Mercedes SLR! Den er nemlig med på turen, ikke for å kjøre på bane, men rett og slett for transportetappen. Du skjønner, vi har vært på Falkenbergbanen utenfor Gøteborg. Og å kjøre SLR på turen hit er helt greit, for å si det sånn!

Her får du superbil bil Passat-pris

Skjedd mye med superbilene

– Det vil jeg tro! Men hva med GT S, det er vel den som er nyheten her?

– Jepp! Den koster rundt to millioner kroner, og jeg fikk kjørt den også ganske mye på motorveien ned hit. Det som slår meg er hvor mye som egentlig har skjedd med denne typen biler de siste par tiårene. Tidligere var jo dette helt kompromissløse biler som kunne være både tungkjørte og ukomfortable til vanlig kjøring. Sånn er det absolutt ikke lenger.

– Komfort-innstillingen på GT S betyr faktisk en god del komfort. Den er utrolig enkel å kjøre. Du kan fint legge ut på langtur, og den takler også helt vanlige landeveier fint. Det vi si: Det er én ting du må huske da, nemlig å være forsiktig med gasspedalen. Her skal det ikke mye til før lappen ryker, forteller Vegard.

Tesla har begynt å ta superbil-skalpene

Blir litt andektig

– Men det er naturligvis på bane den virkelig hører hjemme. Her skinner den virkelig! Det er en fantastisk følelse å bare kunne gi flat pedal. Den går som et børseskudd. 4-liters V8 med to turboer, 510 hestekrefter. Det er nok til å feie den fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder.

– Og FOR noen kjøreegenskaper! Vi hadde heldigvis med instruktør, som ga gode råd og tips underveis. Jeg har kjørt endel heftige biler etter hvert, men som sjåfør blir du litt andektig i møtet med en bil som dette. Den har utrolig mye å by på, her er det personen bak rattet som i første rekke setter begrensningene. Lavt tyngdepunkt, knivskarp styring, alt handler om å gi den ultimate kjøreopplevelsen!

Flere heftige AMG-modeller stilte til start på Falkenberg Motorbana. Du skal få lese mer om dette her på broom.no!
Flere heftige AMG-modeller stilte til start på Falkenberg Motorbana. Du skal få lese mer om dette her på broom.no!

Ferrari-sjåføren skulle bare svinge av motorveien ...

Som å møte en vegg

– En av de morsomme øvelsene vi har fått prøve oss på, er unnamanøver og nødbrems. Og det var faktisk litt surrealistisk. AMG har nemlig ikke bare sørget for ekstreme krefter. De har sannelig puttet inn bremser som skal kunne tøyle det også!

Fra cirka 90 km/t og med brå sving og full brems, stopper bilen på rundt 30 meter. Det er nesten som å møte en vegg, jeg måtte tviholde meg i rattet. Men samtidig er det jo betryggende å vite at det faktisk stopper så fort også. For dette er en bil som virkelig ber om å bli jaget og som trives i høye hastigheter. Hadde jeg hatt en sånn, skulle det vært obligatorisk tur til Autobahn minst én gang i måneden, bare for å dobbeltsjekke at den faktisk runder 300 km/t.

Gave til seg selv

– Du ville ikke hatt noe imot å eie en slik, nei?

– He he, gjett om jeg har fått lyst på den! Alle tendenser til 40-årskrise har virkelig blitt borte, som dugg for solen. Bedre medisin mot sånt tror jeg ikke du kan få! Det dumme er bare at jeg har fått kjørt den uka etter den store dagen. Hadde jeg visst dette, skulle jeg naturligvis satt en GT S øverst på ønskelista!

– Men det er kanskje ikke for sent... Du kan jo kjøpe den i gave til deg selv?

– Sant nok. Det bør jo gå fint det, hvis vi selger begge bilene våre og båten og pantsetter huset! Jeg tror sannelig jeg skal ta opp det med kona når jeg kommer hjem sent i kveld! 

Se hva Kristine fikk i julegave

Holdt seg i skinnet

– Forresten, vi må nesten ta med litt om designet på denne bilen også. Den ser rå ut på bilder, men er faktisk enda tøffere i virkeligheten. Særlig det lange panseret, det understreker virkelig at dette er en reinhekla sportsbil.

– På vei nedover til racingbanen, ble vi tatt igjen av en kar i Aston Martin Rapide. Han kjørte opp på siden og lå der en god stund mens han tittet på GT S-en. Så nikket og smilte han – og dro avgårde "litt" over fartsgrensen. Da var jeg faktisk litt stolt av meg selv, at jeg ikke tok utfordringen og hengte meg på. Kanskje er det noe i at man faktisk blir voksen når man runder 40, avslutter Vegard.

Vi kommer tilbake med full test på GT S om ikke lenge. 

LES OGSÅ: AMG – tre bokstaver som står for mye moro!

Ikke noe dårlig syn: Her står superbilene linet opp, klare for heftig banekjøring!
Ikke noe dårlig syn: Her står superbilene linet opp, klare for heftig banekjøring!

Nytt luksusflak fra Mercedes, se hvor mange som har bestilt