Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Overvåking og varsling av feil dekktrykk, var tidligere noe som var forbeholdt de aller dyreste bilene. Men slik er det ikke lenger. Dette har blitt stadig mer vanlig, og etter hvert et velkjent innslag i "paletten" av varsellamper på dashbordet.

Fra 1. november i fjor ble det også påbudt med varslingssystem for dekktrykk i alle nye biler. Så hvis du har en bil registrert etter det, har du garantert dette systemet.

Ikke skuddsikkert

Da er det nok også en viss mulighet for at du har sett denne varsellampen titt og ofte på dashbordet. 

Akkurat nå, etter at de fleste av oss har lagt om dekk, er det høysesong for at denne lyser. Og det behøver slett ikke bety at noe er galt.

– Nei, og det er naturligvis kjedelig. Jeg har hørt mange eksempler på dekktrykklamper som lyser i vilden sky, uten at det er noe som helst galt med dekktrykket. Systemet er veldig bra i teorien, men i praksis er det nok ikke helt "skuddsikkert", sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Lyser og lyser – uten at noe er feil

 - Sjekke hver gang

– Temperatursvingninger er en faktor her, og det kan vi jo som kjent ha mye av her til lands. En annen ting er hjulskift. Det er jo ikke så veldig mange flere enn oss her oppe i nord som driver og legger om dekk to ganger i året. Det er ikke alltid at elektronikken skjønner hva som skjer når hjul monteres av og på. Dermed tennes lampen, forteller Benny. 

– Men hva bør man gjøre når den lyser?

– Jeg tør ikke anbefale noe annet enn å sjekke hver eneste gang. Det kan jo være noe galt, og da er det viktig å få ordnet opp i det med en gang. I første omgang er det heldigvis ikke verre enn å svinge innom nærmeste bensinstasjon og sjekke dekktrykket. Så er det bare å justere til det blir riktig. Hvis alt ser riktig ut da, men lampen fortsatt lyser – ja, da bør du oppsøke et bilverksted, sier Benny. 

Når denne kommer på, da skal du være forsiktig

Mer kan gå galt

– Et annet "tjuvtriks" som ikke står i noen lærebok, er å ta av minuspolen på batteriet, vente i to-tre minutter, og så sette den på igjen. Da "nuller" systemet seg ut. Det funker overraskende ofte.

– All elektronikk er en potensiell feilkilde. Dekktrykksensorer er ikke noe unntak i så måte. Som bileiere må vi nok bare godta at utviklingen går denne retningen. Bilene blir stadig mer avanserte, i det ligger dessverre også at det er flere ting som kan gå galt, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Bilselgeren dekket over varsellampe med teip