Smart familiebil har blitt enda mer attraktiv

Endelig har den fått nyheten mange nordmenn har ventet på. Les testen her:

Ford er endelig klar med generasjon to av den populære familiebilen S-Max. Og her er det flere nyheter som bør sørge for at salget får et nytt oppsving.
Ford er endelig klar med generasjon to av den populære familiebilen S-Max. Og her er det flere nyheter som bør sørge for at salget får et nytt oppsving.

I 2005 stiller Ford opp på den årlige bilmessen i Genève med en helt ny konseptbil. En litt høyere og større versjon av en vanlig stasjonsvogn. I motsetning til resten av bilene i denne klassen, ser den imidlertid skikkelig barsk ut. Den har sportslig linjer, store felger og en aggressiv front.

Det er stor interesse for den nye modellen, og to år senere er den en realiteten. Ford er smarte nok til å ikke gjøre de helt store designmessige endringene. Det er alltid en nedtur for bilkjøpere å se en rålekker konseptbil, bare for å bli skuffet når den produksjonsklare modellen kommer på markedet.

S-Max blir navnet på Fords nye satsning. Og det skal vise seg å bli en av det tradisjonsrike merkets viktigste modeller.

Les også: Bruktbil: Dette er et av de smarteste familiebilene du kan kjøpe

Lojale kunder

En ting er salget i seg selv. Godt over 400.000 biler har blitt levert ut til kunder verden over. Men et annet særdeles viktig punkt med S-Max, er at den har gitt Ford noen helt nye kjøpere. For blant de som har kjøpt S-Max, finnes det nemlig en rekke kunder som tidligere kjørte dyrere merker.

Det er nok også noe av årsaken til at svært mange S-Max selges med de mest omfattende utstyrspakkene: Trend og Titanium. I Norge er det faktisk slik at 90 prosent (!) av alle S-Max er solgt med disse.

En annen viktig faktor, er at S-Max-kundene er lojale. 70 prosent har kjøpt en ny etter at de kjøpte den første.

Vanskelig å følge opp

Dette sier litt om hvilken suksess denne bilen har vært. Og da er det ikke gjort i en fei å komme opp med en helt ny generasjon. Her gjelder det å finne balansen: Beholde de gamle, gode egenskapene som kjøperne har satt sånn pris på allerede, samtidig som en gjør den ny nok til at den kjennes moderne og klar for å takle konkurrentene som har kommet til.

Vi er blitt fløyet til Mallorca for å finne ut av dette. Her er det nemlig internasjonal lansering av S-Max. Og vi er spente på å se hva den nye modellen har å slå i bordet med.

Les også: Blir mer enn 100.000 kroner rimeligere enn hovedkonkurrenten

Kjøreglede: 5/6

Noe av det Ford lykkes best med på første generasjon av S-Max, var å gjøre kjøreegenskapene såpass sportslige at de ikke gjorde skam på det tøffe eksteriøret. Den taklet fint å bli herjet litt med, de dagene humøret tilsa det og unger, ektefelle, svigermor eller naboens unger, ikke okkuperte setene.

Slik er det også med oppfølgeren. Den er skarp i styringen, mens understellet er balansert og avstemt. Selv om den er høy og tung, og ikke minst både bred og lang, kjennes den ut som den krymper litt i svingene. Ikke minst gjelder det bilene med det adaptive understellet.

Men la det ikke være tvil. Poenget med denne bilen er å kjøre komfortabelt, ikke herje på en racerbane. Den er også betydelig mindre kjøreglad enn stasjonsvogn-slektningen, Mondeo.

Vi synes imidlertid at kompromisset mellom komfort og sportslighet er på plass i akkurat passe grad. Selv med 19" felger går ferden uten ubehagelige smell i ryggen. Vi vil imidlertid tro at du sparer en del kupestøy på å gå et dimensjon eller to ned ...

Design: 4/6

Du vil aldri være i tvil om at det er en S-Max du står og kikker på, når du ser den nye for første gang. Kanskje vil noen mene at de forsiktige endringene faktisk minner mer om enn facelift enn en helt ny modell. Men at den er blitt mer moderne kan ingen nekte for. De nye, og smalere lyktene med LED-striper og den etter hvert innarbeidede Ford-grillen, er viktige elementer her.

Bak er det også LED-lys, men fra denne vinkelen er det vanskeligere å skille den nye fra den gamle bilen.

Først og fremst tilsier utseendet på den nye modellen at Ford, og kundene, var veldig fornøyd med den forrige. En har valgt å ikke tukle for mye med en oppskrift som har vist seg å være vellykket.

Les også: Slik vil de lage luksuriøs familiebil

Interiør/plass: 5/6

Nye S-Max har utvilsomt fått et langt mer tidsriktig dashbord og instrumenthus enn den utgående modellen. Midtkonsollen er dessuten blitt hevet, noe som gir litt mer premiumfølelse, og kortere avstand mellom girspaken og rattet.

Premiumfølelse er for øvrig noe du får mye av i S-Max, så lenge du utstyrer den godt. Alt kjennes solid, med dekselet til oppbevaringsrommet øverst på dashbordet som et lite unntak.

Infotainmentsystemet er ikke helt på nivå med de beste. Det er litt mer tungvint å bruke og kartvisningen byr på kjedeligere grafikk enn de dyrere konkurrentene. 

Instrumenthuset rommer digitale menyvisninger, som du selv kan bestemme innholdet i.

Manøvrering i dette systemet krever litt tilvenning. Det er også her du må gå om du skal skifte mellom sport, normal og komfort-programmene.

De fysiske målene på den nye modellen er faktisk mer eller mindre identiske med forgjengeren. Det samme gjelder størrelsen på bagasjerommet, som fortsatt er blant de største du får tak i. Men uten at vi har fått noen god forklaring på det, opplyses det at den nye tar 700 liter, mens den forrige tok 755 liter.

Her skal det også nevnes at både søstermodellen Galaxy og hovedkonkurrenten, Sharan, har enda mer plass.

Men det er nok heller ikke på dette området at kundene har merket størst behov for en bedring. Det var bra fra før.

Det som er nytt, er en del smarte, praktiske løsninger. For eksempel kan seteryggen på andre og tredje seterad legges ned ved hjelp av knapper som er lett tilgjengelig i bagasjerommet. Andre seterad kan for øvrig som tidligere, skyves i lengderetning, og vinkelen på seteryggen er justerbar.

Voksne kan faktisk fint sitte på tredje seterad uten for mye besvær, men de over 180 cm. bør nok ikke sitte der så alt for lenge. Men det er ikke mange biler som kan slå seg like mye på brystet og kalle seg fullverdig syvseter, som S-Max.

Det er dessuten et helt greit bagasjerom også når tredje seterad er i bruk. Foran er det naturligvis rikelig med plass, og ikke minst en rekke store og små oppbevaringsrom.

Les også: Drømmebil for storfamilien, eller?

Motor: 4/6

I utgangspunktet er det tre dieselmotorer og to bensinmotorer å velge mellom. På dieselsiden er det 120, 150 og 180 hk som er alternativene. Forbruket spenner på disse fra 0,50 l/mil (120/150) til 0,89 l/mil.

Bensinmotorene er spreke begge to – en på 160 og den andre på 240 hk. Sistnevnte blir kun tilgjengelig med automatgir, men er neppe en veldig aktuell blant norske kunder.

Vi kjører 180 hk diesel og den råeste bensinmotoren, da det var disse alternativene som er tilgjengelig på presselanseringen. 

Det er ingen tvil om at 180 hk diesel passer bilen best. Den er litt tregere på papiret, men opplevelsen av bilen i praksis, og da særlig med manuell gir, er at den er svært så hvass.

Den trenger 9,7 sekunder på å nå 100 km/t – mot 8,4 sekunder med den største bensinmotoren. Ingen av delene er særlig kjapt, med tanke på størrelsen på motoren. Men dette er jo heller ingen racerbil.

Automatgirkassen til Ford fungerer i utgangspunktet helt fint. Men sportinnstillingen virker noe overflødig. Her merket vi knapt noen forskjell fra normal. Giringen på rattet er heller ikke like rask og sømløs som for eksempel DSG-kassen til VW. 

Velger du firehjulsdrift går også akselerasjonstiden opp en god del. For eksempel trenger 180 hk dieselen med 4x4 og automatgir 10,5 sekunder fra 0-100 km/t. 

Innstegsmodellen på 120 hk bruker 13,4 sekunder til 100, mens dieselmotoren på 150 hk klarer øvelsen på 10,8 sekunder (12,1 sek. med 4x4). 

Les også: Ny luksusbil - men vi får ikke kjøpe den

Miljø/økonomi: 5/6

Den virkelig store nyheten med andre generasjon av S-Max, er at den nå blir tilgjengelig med firehjulsdrift. Det er det mange som har etterspurt.

Nye S-Max får Fords helt egenutviklede 4x4-system, som første gang ble instrodusert i nye Kuga. Ford kaller det Intelligent AWD. Det innebærer at du i utgangspunktet har forhjulstrekk, med at kraften kan flyttes til bakakslingen på et øyeblikk, om systemet ser at det er nødvendig. Opptil 100 prosent av effekten kan flyttes til bakhjulene.

Ford tror at rundt halvparten av kundene som kjøper S-Max vil bestille den med 4x4.
Det er også en smart investering å gå for syv seter – og altså utstyrsnivå Titanium eller Titanium X.

Når det gjelder prisingen, er det interessant å merke seg at S-Max legger seg betydelig lavere enn hovedkonkurrenten – VW Sharan. Faktisk er innstegsmodellen til Ford (1,5 TDCI/120 hk) nesten 100.000 billigere enn Sharans. Men det skyldes også at Sharan ikke leveres med like lav effekt. Deres rimeligste modell har en 150 hks bensinmotor.

Men virkelig spennende er det om vi sammenlinger priser med firehjulsdrift. Her kommer S-Max svært godt ut. 150 hk TDCI, med AWD, manuell girkasse og Titanium utstyrspakke, er OVER 100.000 kroner rimeligere enn tilsvarende Sharan med 140 hk dieselmotor, manuell gir og Highline-utstyrsnivå.

Alle de nye motorene i S-Max tilfredsstiller forøvrig de strenge Euro 6-kravene. Det betyr lave utslipp og et lavt forbruk. 

Men selv om alle utslippskravene er møtt, er det liten tvil om at vi savner enten en hybrid eller aller helst en ladbar hybrid i S-Max-familien. Det er veldig i vinden i Norge for tiden, og hadde nok vært perfekt også på denne bilen.

Les også: Med denne skulle Ford utfordre Mercedes og BMW

Konklusjon: 5/6

Det er et noen svært viktige grunner til at Ford kan være stolte av nye S-Max. De har gjort en populær og god bil, enda bedre. Den kommer nå med 4x4 og en rekke nytt og spennende utstyr – pakket inn i et design som minner lite om hva du gjerne forventer av en typisk flerbruksbil.

Tusenvis av S-Max-kunder har nok ventet spent på den nye modellen. Og en rekke nye kunder kan være på vei inn takket være firehjulsdriften.

Det viktigste ankepunktet mot bilen, er nok at den ikke leveres som hverken hybrid eller ladbar hybrid. Det er virkelig her det skjer om dagen. 

Det er nok en del kunder som gjerne hadde sett at du kunne få automatgir også på innstegsmodellen med 4x4 – altså dieselmotoren på 150 hk.

(Når det gjelder testing av bilen med 4x4 vil vi komme mer tilbake til dette når bilen ankommer Norge)

Bilen for deg hvis:

Du ikke har gitt opp billivet, selv om du har behov for litt ekstra plass

Ikke bilen for deg hvis:

Du har gitt opp billivet, og bare trenger mest mulig plass

Prøv også:

Ford Galaxy: Mer plass - mindre kjøreglede. Ny modell på vei inn!

VW Sharan: Mer plass - høyere pris. Ny modell på vei inn!

Les også: Alle ville kappkjøre med Norges første Ford Mustang