Prøvde å fryse ut sjefen – det straffet seg

En av bilbransjens mektigste måtte selv gå.  

Ferdiand Piech har i en årrekke vært en av de mest profilerte toppsjefene innen bilbransjen. Han har også vært kjent for å styre med jernånd – og få det som han vil. Men nå er det slutt, i helgen måtte han trekke seg fra alle verv i selskapet. Foto: Scanpix.
Ferdiand Piech har i en årrekke vært en av de mest profilerte toppsjefene innen bilbransjen. Han har også vært kjent for å styre med jernånd – og få det som han vil. Men nå er det slutt, i helgen måtte han trekke seg fra alle verv i selskapet. Foto: Scanpix.

Et par svært turbulente uker hos Volkswagen, endte denne helgen med at styreformann Ferdinand Piech (78) måtte ta sin hatt og gå.

Det skjer etter en svært offentlig maktkamp i selskapet. Piech har vært berømt (og beryktet) for sin lederstil. Han har i årevis ledet VW-konsernet med jernhånd. Hans ord har vært lov hos verdens nest største bilprodusent. 

Enorm oppsikt 

Det  hele startet da Piech for to uker siden overraskende gikk ut og erklærte at han "distanserte seg" fra Volkswagen-sjefen Martin Winterkorn. De to har jobbet sammen i flere tiår, og Winterkorn har lenge vært sett på som den naturlige arvtakeren når godt voksne Piech skulle gi seg i 2017.

Piech var angivelig misfornøyd med jobben Winterkorn har gjort for å få ned kostnadene hos VW. Manglende suksess i USA har også vært noe som har opptatt Piech sterkt.

Uttalelsen vakte enorm oppsikt og ble i praksis sett på som en avskjedigelse av Winterkorn, i full offentlighet. Problemet til Piech var at han tydeligvis ikke hadde klarert dette med styret i VW-konsernet. Her har han vært vant til å få det som han vil, men denne gangen var det ikke riktig så enkelt.

En av bilindustriens viktigste menn ble feiret

Kunne få en annen utgang

Sterke krefter begynte å mobilisere for Winterkorn. Piechs framgangsmåte ble sett på som uakseptabel, ikke minst fordi han gjorde dette i full offentlighet. Det var ødeleggende for samarbeidsklimaet innad i Volkswagen, og gjorde Winterkorns rolle som sjef svært vanskelig.

Der mange først trodde resultatet av dette ville bli at Winterkorn måtte trekke seg, ble det snart klart at det hele kunne få en annen utgang. En utgang Piech nok ikke hadde tenkt var mulig. 

Derfor forsvant Hummer

Epoke er over

I helgen kom altså beskjeden: Styret i Volkswagen annonserte at Piech hadde trukket seg fra alle verv i selskapet, med øyeblikkelig virkning. I praksis: Han hadde fått beskjed om å gå.

Dermed er også en epoke i VW-historien over. Piech har vært en av verdens mest profilerte toppledere. Under ham har VW-konsernet vokst kraftig, til de nå ligger an til å kunne gå forbi Toyota og bli verdens største bilprodusent. Men hvis - eller når - det skjer, blir det altså uten Piech på laget.

Født inn i bransjen

78-åringen ble nærmest født inn i bilbransjen, han er nemlig barnebarn av legendariske Ferdinand Porsche. Piech er utdannet ingeniør og jobbet seg opp via Porsche og Audi.

Selv som toppsjef, var han kjent for å være svært opptatt at tekniske detaljer. Han stilte store krav til sine medarbeidere og var beryktet for å kvitte seg med alle som kom på kant med ham på en eller annen måte. Piech understreket flere ganger at det var lov å gjøre feil, men ikke samme feil to ganger. Da var det ut.

Turbulente tider: Her ble det en intern krig

Stor bilsamling

I sin egen selvbiografi skriver Piech at han alltid har hatt "begrenset behov for harmoni". Han var aldri redd for å gå inn i en fight. Og som den taktikeren han var, sørget han også for å vinne de aller fleste.

Privat er han kjent for sin store bilsamling, som blant annet inneholder to Bugatti Veyron. Piech har 12 barn med fire forskjellige kvinner. Hans nåværende kone Ursula har også hatt flere verv i VW-konsernet, hun trakk seg fra alle disse samtidig som Piech takket for seg i helgen.

Hva han nå skal gjøre, er uklart. Så langt har ikke Piech gitt noen kommentarer, men det er ikke ventet at han skal starte noen pensjonisttilværelse. Tvert imot: Innad i VW er det nok mange som frykter hva den gamle ringreven nå eventuelt kan pønske på.

LES OGSÅ: Nå gjør dette bilmerket comeback i Norge

Nå kan det være nytt håp for Saab