Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Vi er en gjeng som har investert i en Chevy Beauville 6.2D som russebil. Fikk bilen EU-godkjent på et verksted og har ikke hatt noen store problem med bilen før i dag.

Til å begynne med startet bilen fint, og gikk som normalt. Etter et kort fem-minutters stopp, nektet bilen å starte igjen.

Det er strøm på hovedbatteriet, og alt elektrisk i bilen virker. Vi har mistanker om at det er ledning til glødelugger, eller evt. glødepluggene i seg selv som ikke fungerer som normalt.

Hva tror du? Vi setter svært stor pris på svar så fort som mulig! Mvh Henrik

Benny svarer

 

Heisann Henrik - svar skal så klart bli!

Kjedelig sak dette. Men jeg har helt klart en mening om hva som kan være feil her.
Det har nok ingenting med gløding og glødeplugger å gjøre. Slik du forklarer det så er det enten starteren - eller tannkransen på svinghjulet.

Det siste er det mest omfattende, men dessverre ikke direkte uvanlig. Her må nemlig enten motor eller girkasse ut for å komme til og bytte denne. Dessverre.

Jeg har allikevel mest tro på - inntil det motsatte er bevist - at det kanskje er starteren som er problemet her.

Det aller første som bør sjekkes er at det ikke er noe spenningsfall her. Den sitter jo litt knotete til, men sjekk at alle ledninger og kontakter er i orden. Mål også spenningen.

– Rapp med en hammer! 

Er dette i orden, kan det være treghet i selve starteren. Det som faktisk kan hjelpe er å gi den et skikkelig rapp - eller tre, med en hammer...

Om dette heller ikke hjelper, så demonter den for kontroll. Se samtidig etter hvordan tennene på tannhjulet på denne og på startkransen ser ut.

Er disse slitte - så har dere faktisk et lite problem. Man vi tar ikke problemene på forskudd - gjør vi vel?

Ser disse bra ut - som vi satser på - så er det nok innslaget på starteren som er gåent. Det går selvfølgelig an å demontere denne. Rengjøre, se over, smøre opp, passe på at alt går som det skal, men slik er det liksom ingen som driver med lengre. Nå kjøpes det stort sett nytt. En starter til denne bilen koster heldigvis ingen stor formue.

Vi håper på det beste og jeg ønsker dere lykke til både med bil og russefeiring.

Chevrolet Van: Dette er den mest amerikanske bilen som finnes

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Nå er det 10 år siden dette bilmerket gikk konkurs