Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De tyske premiumprodusentene er i gang med å bredde modellutvalget sitt voldsomt. Her handler det om nye modeller i en rekke nisjer, enkelte av dem såpass smale at vi knapt har hørt om dem før.

Mercedes er så absolutt med på moroa og nå har en av deres nye modeller akkurat kommet til Norge. Vi snakker om CLA Shooting Brake. Kort oppsummert en stasjonsvogn som egentlig ikke vil se ut som en stasjonsvogn. En bil der veldig mye handler om design – og der mest mulig plass for pengene sto et godt stykke nede på prioriteringslista da bilen ble utviklet.

Må ikke bli så dyrt

Vi i Broom har akkurat laget innslag på den til TV 2 Nyhetskanalen. Her hadde vi med oss en CLA 250 4Matic. Med 211 hestekrefter og firehjulstrekk, er startprisen 531.700 kroner. Med "litt" ekstrautstyr innabords, øker prisen til 690.000 kroner.

Brooms Vegard Møller Johnsen så bilen første gang i fjor.
Brooms Vegard Møller Johnsen så bilen første gang i fjor.

Altså nesten 700.000 kroner for en svært kompakt stasjonsvogn. Likevel er det nok all grunn til å tro at denne modellen vil selge brukbart.

– Mercedes regner med å selge 1.000 eksemplarer av CLA i år, 700 av dem som Shooting Brake. Og her må vi også legge til at det slett ikke MÅ bli så dyrt som for testbilen. CLA Shooting Brake starter på 330.700 kroner, forteller Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Dette er Norges mest solgte stasjonsvogn

Rommelig inni 

– Men apropos prisen. Poenget for Mercedes her er ikke at bilen skal appellere til fornuftskjøperne. De velger heller en tradisjonell stasjonsvogn. CLA Shooting Brake er for de som vil ha en lekker bil, med design som skiller seg ut. Det får de absolutt her, sier Vegard og legger til:

– Tross kompakte mål og ikke minst den fallende hekken som "stjeler" mange liter bagasjeromsvolum, er bilen overraskende rommelig inni. Voksne sitter godt i baksetet og i bagasjerommet får du inn 495 liter bagasje. Det er helt OK, det. Men det er klart: Du får stasjonsvogner i klassen under dette som har mye større bagasjerom, hvis det er viktig. 

Den skrånende bakluka gjør at bagasjerommet mister mye av volumet bakerst, her går det inn 495 liter bagasje.
Den skrånende bakluka gjør at bagasjerommet mister mye av volumet bakerst, her går det inn 495 liter bagasje.

Dette er to spinnville super-SUVer

Firedørs coupe

Mercedes var for noen år siden svært tidlig ute i en bilklasse som har fått det noe selvmotsigende navnet "firedørs coupe". CLS var først ute der, senere kom denne også i stasjonsvognutgaven Shooting Brake.

Med CLA har Mercedes gjentatt dette et par bilklasser under. CLA er bygget på samme plattform som Mercedes A-klasse. Sedanen ble raskt en suksess, og  Shooting Brake-utgaven er en langt mer anvendelig bil for mange, selv om den ikke er noen plassmester. 

Helt i andre enden: Her er stasjonsvognene med mest plass

Hekken er særpreget – og appellerer nok ikke til alle. Du skal lete lenge etter en mer særpreget stasjonsvogn enn dette.
Hekken er særpreget – og appellerer nok ikke til alle. Du skal lete lenge etter en mer særpreget stasjonsvogn enn dette.

Vi testet storebror: Ufornuftig – men herlig!