Håver inn på kunder som ikke gidder sjekke prisen

Optikergiganten Lensway gir høyere priser til de som ikke prissammenligner på nett, men de nekter å svare på hvorfor.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Får du bedre pris på produkter dersom du klikker deg direkte inn på selskapers nettsider? Eller kan du spare penger på å søke opp det samme produktet gjennom en prissammenligningstjeneste?

Med falkeblikk har vi sett nærmere på kjøp og salg av linser på nett. Vi har fått henvendelser fra seere som har forundret seg over at de har fått forskjellige priser på de samme kontaktlinsene i nettbutikken til Lensway.

TV 2 hjelper deg har funnet ut at prisene på kontaktlinser hos Lensway avhenger av om kunden har benyttet en prissammenligningsnettside eller ikke. Hvis man ikke først besøker for eksempel Prisjakt.no kan linsene koste mer enn dobbelt så mye.

Praksisen gjør at linseforhandleren kan ta mer penger for produktene sine fra kunder som ikke er prisbevisste og sjekker prissammenligningsnettsider.

SAMMENLIGNING: Linseforhandlere tar mer penger for produktene fra kunder som ikke er prisbevisste. FOTO: TV 2 Hjelper deg/TV 2
SAMMENLIGNING: Linseforhandlere tar mer penger for produktene fra kunder som ikke er prisbevisste. FOTO: TV 2 Hjelper deg/TV 2

I en undersøkelse sammenlignet vi prisene vi fikk hvis vi besøkte Lensway.no direkte, med de prisene vi fikk hvis vi først besøkte Prisjakt.no. Og det viste seg at 39 av de 50 pakkene vi fant var dyrere om man ikke først var innom prissammenligningsnettsiden.

Og ingen var billigere.

– DET ER FREKT!

Da vi spurte folk på Karl Johan i Oslo hva de syns om praksisen var reaksjonene enstemmige.

– Jeg vet ikke om man kan kalle det svindel, men det er jo ikke greit, sa en forbipasserende. En annen var mer provosert.

– Hvis jeg kjøper linser en dag, og går på nettet dagen etter og finner ut at den er billigere, det er ikke greit. Jeg føler meg lurt, det er frekt!

Cookies

Det som sørger for at nettbutikken kan vite om kundene prissammenligner eller ikke, er det som heter cookies, eller informasjonskapsler. Cookies er informasjon som lagrer seg i nettleseren, og blir brukt av mange nettsider til å identifisere brukeratferd.

Daglig leder i Prisjakt Norge, Carolina Appelqvist, sier at det er normalt at nettbutikker benytter seg av informasjonen de kan hente fra cookies, men at akkurat denne måten å bruke sider som Prisjakt på er oppsiktsvekkende.

– Cookies eller annen identifisering av brukeren, og segmentert kommunikasjon er jo veldig vanlig. Mange kjenner jo til at man blir vist produkter man er interessert i nettannonser. Men segmentert prissetting er ikke like vanlig.

Det er heller ikke bare Lensway som benytter denne typen prissetting. Appelqvist forteller at de har sett denne trenden hos flere nettforhandlere av linser, men hun understreker at dette ikke kommer av et samarbeid.

Nekter å svare

For å komme til bunns i hvorfor noen linseforhandlere velger å ta mer penger fra noen kunder, kontaktet vi Lensway. De opplyste at de helst ikke ville stille til intervju.

Vi dro derfor til deres kontor i Stockholm i et siste forsøk på å få svar på hvorfor de benytter den spesielle markedsstrategien.

Til å begynne med opprettholdt Lensway at de ikke ville intervjues, men etter at vår reporter hadde stått utenfor inngangen til kontoret og tilbudt cookies – det spiselige slaget – til samtlige forbipasserende Lensway-ansatte i en times tid, fikk vi omsider et ord med daglig leder Erik Grohman.

Han forklarer at Lensway stadig ser over sine rutiner, men han vil ikke svare på direkte spørsmål om han synes nettbutikken er tro mot sin påstand om at de med «gunstige priser har (…) ledet markedsutviklingen av kontaktlinser og briller i en mer rettferdig og ærlig retning».

– Vi tilrettelegger ikke for slik praksis. Vi har samme samarbeid med alle typer aktører, og prisen er den samme uavhengig om man er betalende kunde hos oss eller ikke.

– Dere skriver jo på deres nettsider at dere med deres gunstige priser har ført markedet i en mer rettferdig og ærlig retning. Hva legger dere i det?

– At vi streber etter å ha en ærlig og tydelig prissetting.

Vi viser et eksempel av en linse som koster 310 kroner for de som besøker Prisjakt, og 679 kroner for de som går direkte til Lensway.

– Er dette ærlig? 

– Vi må kontinuerlig se over hvordan vi jobber med prissettingen. Og det er den informasjonen jeg kan gi nå, sier han.

KONFRONTASJON: Daglig leder i Lensway, Erik Grohman, vil ikke svare for praksisen de bruker. FOTO: TV 2 Hjelper deg/TV 2
KONFRONTASJON: Daglig leder i Lensway, Erik Grohman, vil ikke svare for praksisen de bruker. FOTO: TV 2 Hjelper deg/TV 2

Avviser ikke at det vil fortsette

Grohman vil heller ikke gå inn på om Lensway kommer til å slutte med denne typen prissetting.

– Det kan jeg ikke svare på i dag. Det er derfor jeg henviser til at vi vil ha en ærlig og tydelig prissetting. Og vi ser over vår prissetning kontinuerlig.

– Men du kan ikke svare på om dere vil fortsette eller slutte med det her.

– Det kan jeg ikke svare på i dag. Men kom gjerne tilbake med spørsmål til vår markedssjef, så skal dere få et detaljert svar.

Mandag denne uken sendte vi en email der vi etterspurte mer informasjon, blant annet spurte vi om de kommer til å avslutte denne praksisen, men vi har foreløpig ikke fått svar.