Nå er dette klassens sikreste bil
Nykommer gjør det skarpt i krasjtest

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har akkurat kjørt to nye biler gjennom sitt omfattende testprogram.
Krasjtestene hos Euro NCAP har forlengst blitt fasiten på dette området i vår del av verden. Her er det snakk om svært tøffe krav, samtidig som Euro NCAP flere ganger har hevet lista for hva som skal til for å få toppscore.
Et godt resultat her kan være helt avgjørende for nye bilmodeller.
Solgt bra
Nå har Norges-aktuelle Suzuki Vitara bokstavelig talt møtt veggen hos Euro NCAP.
Vitara er en SUV i den kompakte klassen. Den debuterte tilbake i 1988, og har altså vært med oss i mange år, og i flere generasjoner. Salget har i perioder vært svært godt i Norge, og for å avsløre det med en gang: Krasjtesten avdekker på ingen måte noe som kan skremme bort potensiell kjøpere av den helt nye utgaven.
Grand Vitara kan være et smart bruktkjøp
Sikrest i klassen
Tvert imot. Høy score på alle punkter, gjør at nye Suzuki Vitara nå kan karakteriseres som den sikreste bilen i sin klasse.
Dette er også den eneste kompakt-SUVen som oppnår høy score i alle av de fire hovedkategoriene: Beskyttelse av voksne, beskyttelse av barn, fotgjengerbeskyttelse og sikkerhetssystemer.
– Firehjulstrekkeren min har plutselig bare tohjulstrekk ...
Over kravene
Aller best går det for Vitara når det gjelder beskyttelse av voksne, her ender den på 89 prosent. Kravet for å oppnå fem stjerner er her 80 prosent.
På beskyttelse av barn, ender det på 85 prosent, her er femstjerners-kravet 75 prosent.
Også på fotgjengerbeskyttelse kommer Vitara godt ut. Her er scoren 76 prosent, alt over 65 prosent kvalifiserer til fem stjerner.
Til slutt tar vi med sikkerhetssystemer. Her er ikke Vitara langt over kravet, men 75 prosent holder. Her må man nemlig ha minst 70 prosent for å oppnå fem stjerner.
LES OGSÅ: Slik finner du ut hvor sikker bilen din er