Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Qoros er en spennende nykommer i bilbransjen. Det Kina-baserte selskapet ble grunnlagt i 2007, og er nå i gang med en skikkelig modelloffensiv.

Det blir regnet som svært ambisiøst å starte helt på scratch med en helt ny merkevare i denne bransjen, men så har da også Qoros store ambisjoner.

Selskapet eies 50/50 av den kinesiske bilprodusenten Chery og Israel Corporation. Rundt 15 milliarder kroner er investert i utvikling - og om ikke veldig lenge skal Qoros ha fem ulike bilmodeller.

Dårlig salg

Men tross mye omtale (og skryt), har Qoros fått en trang start rent salgsmessig.

I fjor skal de ikke ha solgt mer enn 7000 biler, og starten på 2015 skal også ha vært alarmerende treg.

Slik sett blir bilen på disse bildene svært viktig for Qoros. 2 SUV PHEV Concept er en kompakt SUV som akkurat har debutert på bilutstillingen i Shanghai.

Denne bilklassen vokser nå raskt over store deler av verden. Qoros håper å få sin del av kaka, samtidig som designet skal fungere som en imagebygger. For en ukjent bilprodusent er det neppe dumt å skille seg fra mengden. Det er ventet at flere designelementer fra denne skissen blir med over til framtidige modeller fra merket. 

Qoros har akkurat avduket sin kompakte SUV på bilutstillingen i Shanghai.
Qoros har akkurat avduket sin kompakte SUV på bilutstillingen i Shanghai.

Slik skal Volvo bli størst i Kina

Fikk fem stjerner

Bilen er bygget på samme plattform som danner utgangspunkt for merkets to modeller så langt, Qoros 3 kombi og sedan, men den er mer kompakt i målene.

Da Qoros 3 ble testet av det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP, endte det med full score og fem stjerner. Det har ingen kinesisk bilprodusent klart før, og dette ble sett på om en klar indikator på at Qoros ikke vil risikere noen form for dårlig PR. Hvis de skal lykkes også utenfor Kina, må de for all del unngå å falle gjennom på områder som sikkerhet.

Her ble det kriseresultat i krasjtesten

Få opp farten

Qoros har lenge gjort det klart at de har ambisjoner om å satse i Europa også. Men først må de få fart på salget i hjemmemarkedet.

Tidligere i år ble bransje-veteranen Paul Murtaugh hyret inn som ny toppsjef. Han har tidligere blant annet ledet General Motors (GM) i Kina i hele 16 år.

Hans viktigste jobb blir nå å få orden på salget i Kina. Qoros må få opp farten på produksjon og salg, hvis ikke risikerer man at pengekassen fort går tom.

Prøvestein i Europa

Den kommende SUV-en blir svært viktig her. Også kineserne har lagt sin elsk på denne biltypen. I et land med mye dårlig veistandard, er høyere bakkeklaring og mulighet for 4x4 svært attraktivt.

Det er også ventet at denne modellen kan bli prøvesteinen for Qoros i Europa. Dette er bilklassen som øker mest i vår del av verden. Hvis Qoros klarer å komme opp med en modell som er på høyde med konkurrentene og som i tillegg er rimeligere enn de fleste av dem, bør de ha muligheter til å kapre kunder.

LES OGSÅ: Her er et helt nytt bilmerke i Norge

Designet er høyst særpreget også bakfra, så gjenstår det å se om dette blir mye nedtonet når det blir klart for produksjonsklar modell.
Designet er høyst særpreget også bakfra, så gjenstår det å se om dette blir mye nedtonet når det blir klart for produksjonsklar modell.

Nybil til 18.000 kroner, jo det er mulig!