Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

29 personer døde som følge av mobilbruk i bil mellom 2005 og 2013.

Det viser tall fra Statens vegvesen, melder P4.

– Dette er de tilfellene hvor vi er helt sikre på eller har svært sterke mistanker om at mobilbruk er årsaken, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens Vegvesen, Guro Ranes, til TV 2.

De er derfor sikre på at det finnes store mørketall, legger Ranes til.

Ikke alt etterforskes 

Tallene er hentet med utgangspunkt i dybdeanalyser gjort etter ulykker. Det er imidlertid ikke alle trafikkulykker som blir politietterforsket.

– Er det for eksempel snakk om en singelulykke med én som har kjørt utenfor veien, er det mye vanskeligere å fastslå hva årsaken til ulykken er, sier Ranes.

Fordi tallene er såpass små, er det vanskelig å slå fast at man ser en økning i antall ulykker hvor mobilen har skylden.

Øyne mer enn ører

Ranes er likevel bekymret fordi mobilbruken vår har endret seg: vi bruker den stadig mer, og det visuelle betyr mest.

For å bruke mange av funksjonene er man avhengig av å bruke synet: lese e-post, sjekke Facebook, se en snap, sjekke Instagram, og så videre. Det vil si at man som sjåfør må flytte blikket vekk fra veien, og det er da det raskt kan skje fatale ulykker.

I 2013 ble reglene nok en gang strammet inn. Det er kun lov til å bruke tastaturet på mobiltelefonen til å starte og avslutte en samtale. Og den må da ha en handsfree-løsning eller være fastmontert i en holder. Alt annet er forbudt.