Vegard tester spennende bilnyhet – men får ikke si noe om den

Noen ganger har bilprodusentene merkelige regler ...

Designet er mest av alt en oppstrammet videreføring av dagens modell, men andre generasjon Ford S-Max er en helt ny bil. Bygget på ny plattform, og med nye motorer. Brooms Vegard Møller Johnsen tester akkurat nå, i Spania.
Designet er mest av alt en oppstrammet videreføring av dagens modell, men andre generasjon Ford S-Max er en helt ny bil. Bygget på ny plattform, og med nye motorer. Brooms Vegard Møller Johnsen tester akkurat nå, i Spania.

En av årets største familiebilnyheter er denne: Helt nye Ford S-Max.

Her har Ford kommet til andre generasjon av sin sjuseter. Første generasjon har utmerket seg med gode kjøreegenskaper og veldig mange smarte løsninger – i tillegg til design som går utenpå de aller fleste konkurrentene i denne klassen. Så har da også S-Max vært en stor opptur for Ford, og hentet mange nye kunder til merket.

Lanseres i Spania

Nå er det altså klart for andre generasjon. Den kommer til Norge i sommer – og akkurat nå er biljournalister fra hele Europa fløyet til Spania for å få bli nærmere kjent med nykommeren.

En av dem er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen. Det er på tide å ringe for å høre hva han synes om bilen:

Ring, ring

Ikke noe valg

– Hei, Knut! Som S-Max-eier tipper jeg du er spent på hvordan den nye er?

– Ja, må jo innrømme at jeg er det. Hva synes du så langt?

– Det kan jeg faktisk ikke fortelle deg! Du skjønner: Ford har satt en sperrefrist på alt som heter kjøreinntrykk. En forutsetning for å få være med på dette, er at vi respekterer fristen som er 27. april. Poenget er at alle skal publisere likt, slik at det ikke blir noen favorisering av de som kommer først til prøvekjøringen. Så da har vi egentlig ikke noe valg, forteller Vegard.

Brukt S-Max? En av de smarteste familiebilene du kan kjøpe

Drømmebil for store familier

– Ganske spesielt ..?

– Ja, det kan du si! Det er ikke alle her som har like stor forståelse for den regelen, for å si det litt forsiktig. Men prinsippet er tydeligvis veldig viktig for Ford. Derfor kan jeg ikke så noe jeg heller.

– Ikke engang bittelitt?

– He he. Vel, jeg må jo kunne si litt om interiøret og slike ting. Bilen har jo vært vist på flere bilutstillinger allerede, så akkurat det er ingen hemmelighet. Ford har løftet interiøret flere hakk på nykommeren. Det ser bedre ut, og det er finere materialer. Som før er den spekket av praktiske og smarte løsninger. Dette er virkelig en drømmebil for store familier, sier Vegard.

S-Max fikk en ansiktsløftning, les testen her:

Plass til sju voksne

– Blant nyhetene er at du nå veldig enkelt kan legge ned alle setene, bare ved å trykke på en knapp. Bilen er nøyaktig like stor som første generasjon, men Ford har nok jobbet med plassutnyttelsen. Det er imponerende god plass også i de to setene helt bakerst. Jeg som er 190 cm høy kan faktisk sitte der, her er det i praksis plass til sju voksne.

– Også er det pluss for koppholdere og egne luftdyser til klimaanlegget helt bakerst. Ford har jobbet med støydempingen, den skal ha blitt bedre både foran og bak i bilen. Foran sitter du forresten høyt og har veldig god oversikt. Rett og slett veldig god kjørestilling. Men baksetene i andre seterad har overraskende kort rygg. Der sitter ikke jeg veldig godt, forteller Vegard.

Dette er stor familiebil med mye luksus

4x4 og automat

Blant de store nyhetene på S-Max er at den nå også kommer med firehjulstrekk. Det er det ikke mange av konkurrentene som kan skilte med. Kombinasjonen stor bil med sju seter og 4x4 er ventet å bli attraktiv i Norge.

– Ja, Ford regner faktisk med at halvparten av alle solgte S-Maxer i Norge vil ha 4x4. Fra starten av er det to motoralternativer her: 150- og 180-hesters dieselmotor, begge på 2 liter. 150-hesteren kommer med manuell girkasse. Jeg vil tro mange kunder her gjerne vil ha automat, da må de opp på 180-hesteren, forteller Vegard.

90 prosent velger toppmodellen

– Hva med priser, blir utgaven med 4x4 konkurransedyktig?

– Det er et godt spørsmål, som vi ikke har fått svaret på ennå. Prisene er nemlig ikke ferdig beregnet. 180-hesteren kan nok bli dyr, her blir det veldig viktig for Ford at de ikke nærmer seg prisene på premium-SUVene med sju seter og 4x4. Da kan nok S-Max komme til å slite, sier Vegard og legger til:

– S-Max har alltid solgt best i de mer påkostede variantene, og det vil sannsynligvis forsterke seg ytterligere. Ford tror nemlig at så mye som 90 prosent av kundene vil velge toppmodellen Titanium. 

Disse familiene er mest fornøyd med bilene sine

Gode kjøreegenskaper

– Men du: Med det samme vi er her, har vi også fått prøvekjøre faceliftet utgave av lillebror C-Max og Grand C-Max. De kommer nemlig i fornyet utgave i år. I Norge har de vel knapt vært synlig på salgsstatistikkene, men nå har de i alle fall fått en vesentlig oppgradering. 

– Og her kan jeg si noe om kjøreegenskapene også! De er veldig gode til denne bilklassen å være. På Grand C-Max merkes det at den er høyere enn en vanlig stasjonsvogn, men den er presis og fin å kjøre, samtidig som komforten er god, forteller Vegard.

Ikke det vanlige stresset

– Også C-Max har mange smarte løsninger å by på. Trenger man bare en sjelden gang muligheten for mer enn fem seter, kan den nok være et reelt alternativ til S-Max. Den har forresten også fått en visuell facelift, men designet er fortsatt litt merkelig i mine øyne, bilen ser veldig kantete og høy ut.

– Den er god, du er hjemme og tilbake på kontoret i morgen, eller?

– Jepp, det er jeg. Og det er nå i alle fall en bra ting med denne sperrefristen til Ford:  Nå har jeg seks dager på meg til å skrive testen av S-Max! Det er noe annet enn det vanlige stresset vi pleier å ha på Broom, avslutter Vegard.  

Les testen: Forden som bare forsvant

S-Max Vignale: Denne skal virkelig skjemme deg bort