Jarle Finsrud har kjørt bergingsbil siden han var 18 år, for både NAF og Falck. Etter at elbilene begynte å florere i trafikken, har det blitt flere oppdrag.
Jarle Finsrud har kjørt bergingsbil siden han var 18 år, for både NAF og Falck. Etter at elbilene begynte å florere i trafikken, har det blitt flere oppdrag.

– Merker godt at elbilene gir oss mer å gjøre

Flere og flere kjøper elbil – og det krever litt ekstra.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For drøyt tre år siden testet undertegnede det som den gang var et av svært få elbilalternativer på markedet i Norge. Nemlig Nissan Leaf.

I 2011 var fortsatt elbilene heller sjeldne på norske veier, men salget hadde så vidt begynt å ta av.

Min test endte med at jeg feilberegnet rekkevidden på vei hjem fra jobb. Resultatet: Det sa helt stopp, bare noen få kilometer fra huset.

Fryktelig irriterende. Jeg hadde fått beskjed fra Nissan om at hvis noe slikt skulle skje, var det bare en ting å gjøre. Ringe veihjelpen!

Nissan Leaf som bruktbil? Les vår bruktbilguide!

Ikke som en vanlig bil

Ja, for det er ikke som med en vanlig bil, på vanlig drivstoff. Du kan ikke trille den i gang, du kan ikke bare finne fram startkabler eller fylle på drivstoff og kjøre videre – og du kan ikke få naboen til å taue deg hjem.

Den som tok telefonen da jeg slo nummeret til veihjelpen, var Jarle Finsrud. 53-åringen har kjørt bergingsbil siden han var 18 år, og har lang erfaring i å plukke opp folk som ikke kommer seg videre.

Og allerede i 2011 sa han følgende da han kom og hentet meg:

– Det er ikke første gangen jeg må hente en elbil, nei.

Les mer om hva som skjedde da vi gikk tom for strøm her

– Fått mer å gjøre

Vi vet alle hvordan utviklingen har vært siden den tid. I fjor var nesten 14 prosent av nybilene som ble solgt i Norge elbiler. Det høres kanskje ikke mye ut, men Norge har uten sammenligning den største elbil-andelen i verden.

Vi nærmer oss i stor fart 50.000 elbiler på norske veier.

– Hvordan er det å drive med veihjelp nå, Jarle?

– Vi har fått mer å gjøre etter at elbilene kom. Her handler nok mye om manglende erfaring i å vite hvordan vær, kjøremønster og forhold ellers påvirker rekkevidden.

Tom for strøm

Det mest vanlige problemet Jarle og hans kolleger må ordne opp i er altså biler som går tom for strøm. Det som skjer da, er at bilen må opp på bergingsbilen, og kjøres hjem, eller et annet sted der den kan bli ladet opp igjen.

– Og da går det bra?

– Jada, det er ikke mer som skal til. Stort sett. Jeg har egentlig ikke inntrykk av at elbiler er noe mindre driftssikre enn vanlige biler. Men de gangene folk er oppgitt, er når ladekabelen ikke fungerer som den skal, eller at det står at det fortsatt er noe rekkevidde igjen, men bilen stopper likevel. Det har vi jo vært borti en del ganger også.

Les også: Elbil-bestselgeren skal doble rekkevidden

Ha litt å gå på

Finsrud har kjørt både for både NAF og Viking – men nå er det Falck som gjelder. Og nettopp Falck er akkurat nå i en prosess med å starte et samarbeid med Norsk Elbilforening. Medlemmene der skal kunne henvende seg til Falck 24 timer i døgnet hele året.

Det jobbes også med å få på plass en egen app.

Men mitt råd, og jeg snakker altså av erfaring, til alle dere som enten lurer på å kjøpe, eller nettopp har kjøpt elbil: Husk på å beregne litt ekstra rekkevidde, så slipper du kanskje å måtte ringe etter hjelp …

Les også: – Vi kan få et prisras på elbil