Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har ikke vært så mye å juble over for Citroën på det norske markedet de siste årene. 

Salgstallene har vært fallende over lengre tid og det har heller ikke startet bra i 2015. Så langt i år er den franske bilprodusenten nummer 21 på salgsstatistikken her hjemme. Salget har falt med hele 20 prosent i forhold til samme periode i fjor, med det er markedsandelen til Citroën nede i 1,4 prosent.

Tre merker fra før

Det er svært lavt for en bilprodusent som har som målsetning å være et volummerke i de fleste europeiske markeder.

Nå er det imidlertid klart at det nærmer seg en skikkelig offensiv for Citroën her hjemme. Tidligere i år ble det kjent at Bertel O. Steen AS hadde signert en avtale med PSA Peugeot Citroën om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Citroën Norge AS.

Bertel O. Steen er i dag importør av Mercedes, Kia, og Citroëns søstermerke Peugeot. Med Citroën inne som et  fjerde merke, vil Bertel O. Steen virkelig posisjonere seg som en betydelig aktør i det norske markedet.

Du skal faktisk slite med å finne bedre bil til mindre penger

Gått fortere

Det var imidlertid et lite men her: Nemlig at avtalen måtte godkjennes av Konkurransetilsynet før den ble endelig. Bertel O. Steen regnet opprinnelig med at den avgjørelse skulle komme i begynnelsen av mai, men her har det gått fortere enn forventet.

Konkurransetilsynet har nemlig allerede behandlet saken ferdig, konklusjonen er at partene kan gjennomføre transaksjonen. 

- Fransk bil? Nei takk!

Eget selskap

Bertel O. Steens ambisjon er å komme opp i 20 prosents markedsandel innen 2018.

– For merkene Citroën og DS er målet at omsetningen skal være det dobbelte i 2018 av hva det er i dag. Her i importmiljøet i Lørenskog skal vi klare å nå målene våre, uttalte Jan Pettersen som tar over som sjef for Citroën Norge, til Romerikes Blad da overtagelsen var klar. 

Han vil blant annet utvide forhandlernettverket for Citroën fra 45 til 60 i Norge.

Formell overtagelsesdato er 1. mai. Citroën og DS blir et eget selskap innenfor konsernet, og skal drives adskilt fra Kia, Mercedes og Peugeot.

Derfor støvsugde vi Frankrike for en bestemt bruktbil

DS har til nå vært et undermerke til Citroën, men fra i år skal dette markedsføres som et frittstående merke. Også DS blir med over til Bertel O. Steen.
DS har til nå vært et undermerke til Citroën, men fra i år skal dette markedsføres som et frittstående merke. Også DS blir med over til Bertel O. Steen.

Herlig nostalgi, sjekk denne Peugeoten!