Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg går og titter etter en Mercedes S-klasse. Rundt 1999/2000-modell. Er det noe spesielt jeg bør være obs på når det kommer til denne bilen, og modellen? Har forresten prøvd å google for å finne ut forbruk og ytelse på denne bilen.

Tittet først på en S 500 L. Men den drakk jo godt og vel 2 liter på blandet kjøring. Så det blir for drøyt. Da er kanskje 320 mer bensingjerrig, eller er 400 et bedre valg når det kommer til bensingjerrighet, kombinert med ytelse?

Er åpen for de fleste motorstørrelser. En ting jeg ikke helt har funnet ut er om S-klassen er Mercedes sitt svar på 7-serien til BMW, eller er det 5-serien som er konkurrenten her?

Hilsen Heidrun.

Benny svarer:

Hei Heidrun. Dette er kult, må si jeg har sans for tanken på å kjøpe en såpass gammel luksusbil, selv om det helt klart er skjær i denne sjøen også.

Først og fremst får du veldig mye luksusbil for pengene hvis du velger denne S-klassen. Prisene starter på rundt 100.000 kroner for kurante eksemplarer, oppover fra 150.000 kroner begynner det absolutt å bli bra. Men NB: Det er mye du bør sjekke før du slår til her!

Forstilling og bremser er punkt én. Dette er en svakhet på disse bilene, viktig å sjekke at alt er i orden og at slitedeler er skiftet. Elektronikken kan også være årsak til mye plunder. Virker alt som det skal? Ingen umotiverte varsellamper? Luftfjæring er også noe som blir fryktelig dyrt hvis/når det ryker. Sjekk at alt er på stell her!

Dette begynner også å bli så gamle biler at rust kan være et problem. Mercedes var langtfra uten rustproblemer på denne tiden, så sjekk karosseriet nøye!

S-klasse: Luksusbilen som mageplasket

Sjekk forsikringen!

Kilometerstanden varierer enormt på disse bilene. Noen er kjørt stygglangt, mens andre har stått mye i garasjen, gjerne side-om-side med en Porsche 911 og en SUV. De har ofte gått kort, og det er helt klart de beste bilene for deg som skal kjøpe brukt.

Komplett servicehistorikk er også et must. Dette er biler som er dyre å reparere, du må for all del ikke kjøpe en bil der vedlikeholdet har hengt etter lenge. Da er det bare snakk om tid før det smeller på flere fronter!

Motormessig: Diesel er "som vanlig" det mest kurante, og det flest nok er ute etter. Jeg tror det kan være vel så smart å kjøpe med bensinmotor. Både fordi disse er gode og holdbare, men også fordi du da kan få ekstra mye bil for pengene. 500 er helt klart tørst, du slipper rimeligere unna hvis du velger 350.

Slik så det ut da Mercedes laget luksusinteriør for 15 år siden.
Slik så det ut da Mercedes laget luksusinteriør for 15 år siden.

Et tips til slutt; Jeg ville også sjekket forsikring før jeg slo. Du sier ikke noe om hvor gammel du er eller hvor mye bonus du har, men dette kan være en veldig kostbar bil å forsikre. Du bør i alle fall vite det, før du eventuelt kjøper.

PS: Ja, S-klasse er Mercedes sin rival til 7-serien fra BMW. Audi A8 er nummer tre i dette trekløveret.

Lykke til!

Klikk her for å lese om denne bilen i Brooms bruktbilguide

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Denne hadde bare direktørene råd til