Dobbelt så mange må vente mer enn en time på lege

Nytt elektronisk system har gjort legevakta i Oslo mindre effektiv enn før. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

20. oktober 2014 trykket Oslo universitetssykehus på startknappen for den største IT-omleggingen i Sykehus-Norge noen sinne.

Sykehuset investerte over 650 millioner i en ny elektronisk pasientjournal.

Det skulle vise seg å bli lite gunstig for landets største legevakt. 

Akuttlegene fortviler

På Oslo Skadelegevakt, midt i Oslo sentrum, opplever de nemlig at det nye systemet har svekket effektiviteten - og økt ventetiden for pasienter. 

– Ventetiden har økt ganske betydelig, forteller seksjonsoverlege ved Oslo Skadelegevakt Knut Melhus til TV 2.

Bak dørene i Storgata 40 får rundt 190 000 pasienter legehjelp hvert år. Andelen pasienter som må vente mer enn en time før de får legehjelp, er nå doblet. 

– Når vi sammenligner tallene med dem vi har for mars 2014, ser vi at ventetiden har gått markant opp, sier Melhus. 

Bruker mer tid foran skjermen

Tiden legene før brukte til å snakke med pasientene, brukes nå i langt større grad foran dataskjermen med ryggen mot pasienten.

– Dette er en veldig uheldig utvikling. Vi har fått et datasystem som er mye dårligere enn det forrige, mener Melhus ved Oslo Skadelegevakt.

– Når man bruker så mange hundre millioner på et nytt system, må man kunne forvente enn annen kvalitet på det som kommer.

– Lett å gjøre feil i systemet

Kollega Martine Enger er overlege ved Skadelegevakten. Enger har arbeidet med IKT i helsesektoren siden 1994, og sittet i flere IKT-råd og -utvalg ved både sykehus og allmennpraksis.

– Systemet tar mye tid, det er veldig mange tastetrykk for å få utført de oppgavene vi skal, og det er mye heng. Sist, og kanskje mest alvorlig, er det er veldig lett å gjøre feil i det nye systemet, mener hun.

– Vi hadde håpet at dette systemet skulle være markant bedre enn det vi hadde før, men det kan man ikke si i dag at det er, slår hun fast.

Innrømmer at det går for tregt

Medisinsk direktør og prosjektleder ved Oslo Universitetssykehus, Einar Hysing, er kjent med problemstillingen.

Hysing bekrefter at det har tatt mye lenger tid å få IT-programmet Dips Arena til å fungere tilfredsstillende ved Skadelegevakten.

– Vi arbeider fortsatt med dette. Skadelegevakten har fått tilført ekstra personale på grunn av at arbeidsprosessene går saktere nå enn tidligere, sier direktøren.

Også IT-selskapet Dips ASA, som leverer den nye løsningen, bekrefter at det har oppstått problemer ved Skadelegevakten i Oslo.

Ber om tålmodighet fra brukerne

Administrerende direktør i Dips ASA,Tor Arne Viksjø, sier at innføringen fremdeles er i en startfase.

– Foreløpig må brukerne hoppe mellom den gamle og den nye Dipsen, og det er ikke optimalt. I løpet av året kommer nye versjoner som vi håper vil gjøre det enklere og bedre, sier gründeren av Dips ASA.

– Så du ber om tålmodighet blant dem som nå tester ut nye Dipssystemer?

– Ja, vi skal gjøre det ytterste for å gjøre dette så godt og så smertefritt som mulig, men det er alltid tungt å bytte system.

– Hvordan har det vært for deg som gründer å høre kritikken som har vært reist mot Dips?

– Det smerter meg i hjertet å se at noen synes at vi ikke har gjort en god nok jobb. Samtidig er det viktig for oss å få kritikk, og at det stilles spørsmålstegn ved de tingene vi gjør og hvordan vi gjør det, sier Viksjø.

På Skadelegevakta i Oslo, er de ikke overbeviste om at systemet vil fungere, heller ikke i fremtiden. 

– Vi tror kanskje ikke at dette er et verktøy, som selv om det utvikles videre, blir bra nok for oss, sier Melhus til TV 2.