Denne gjetter du neppe prisen på ...

Enkel, utdatert og primitiv – men folk elsker den! 

Den er seks år gammel, og var ikke akkurat moderne da den var ny heller. Men prisene holder seg utrolig godt på Toyota Hiace. Faksimilie fra www.finn.no.
Den er seks år gammel, og var ikke akkurat moderne da den var ny heller. Men prisene holder seg utrolig godt på Toyota Hiace. Faksimilie fra www.finn.no.

Toyota HiAce er en bil det har vært både skrevet og sagt mye om. Enda mer har folk ment om den. og gjør nok det fortsatt.

Ikke så rart kanskje. Bilen er nemlig helt unik i norsk bilhistorie.

I løpet av de 38 årene Hiace ble solgt i Norge, var den årets mest solgte varebil hele 30 ganger og har seks andreplasser i samme øvelsen. Sterkt!

Forsvant i 2011

Beste HiAce-året var i 1995, da solgte man hele 4.576 eksemplarer. Men også 1990, 1994, 2006, 2007 og 2008 var gode år med over 4.000 solgte biler.

Tidvis har lille Norge stått for hele 25 prosent av Europasalget på denne modellen. Et utrolig tall.

Nå er den for lengst en saga blott i nybilutstillingene. Siste bil ble nemlig produsert i november 2011.

Toyota HiAce lever videre - nordmenn får ikke kjøpe den

Fortsatt dyr

Men det er fortsatt en bil som vekker følelser. Både gode og ikke fullt så gode sådanne. Litt elsk, eller hat.

Bilen på bildet over er en av 365 HiAcer som ligger til salgs på finn.no akkurat nå. Det er også Norges dyreste HiAce.

Bilen er fra 2009 og er altså seks år gammel. Den har gått 85.000 kilometer og den har både firehjulstrekk og aircondition.

Se hele annonsen på finn.no her: 

Prisen som forlanges er 419.500 hardt beskattede norske kroner, inklusive registreringsavgift. Det sier seg selv at dette ikke er noen varebil. Her er det åtte romslige seter om bord, og i tillegg god plass til bagasje.

Dessuten får man enkel, men velprøvd teknikk. Noe som i sin tur betyr en driftsikkerhet som er bortimot legendarisk god. Vi er i alle fall usikre på hvilke konkurrenter som matcher HiAce på dette punktet.

Akkurat denne kombinasjonen av plass og driftsikkerhet er nok grunnen til at mange elsker den ujålete og folkelige bilen.

Toyota Hiace: Derfor er den nesten uslitelig

Imponerte ikke på slutten ...

Om vi ser på de ikke fult så sjarmerende sidene ved HiAce så er de noe gammeldagse kjøreegenskapene, kombinert med en alt annet enn lydløs og sprek dieselmotor på 117 hk, to momenter som trekker godt nedover på minussiden.

Da vi testet bilen skrev vi: "2,5-liter diesel på 117 hk/294 Nm er ikke mye når man skal flytte 1.850 kg med alt annet enn aerodynamisk bil. Hvis du orker å vente så lenge, når du 100 km/t fra stillestående etter 18,6 sekunder! Toppfarten bikker så vidt 150 km/t. Det er altså ikke noe fartsfantom vi her har med å gjøre.

HiAce er kun tilgjengelig med manuelt gir. Bensinmotor finnes heller ikke.
Dieselforbruket er oppgitt til 0,93 l/mil på blandet kjøring. Ikke spesielt bra det heller"

Bjørn har hatt 500 Toyota HiAce

... men folk elsker den! 

Hvorfor skal da noen betale over 400.000 kroner for et godt brukt, seks år gammelt eksemplar av arten? Du får faktisk en fin Toyota Landcruiser til samme prisen. Også den med åtte sitteplasser og firehjulstrekk, samt mye mer utstyr og komfort. Eller du kan kjøpe en splitter ny og velutstyrt Toyota Avensis stasjonsvogn med fem års nybilgaranti. Stort tryggere kan det vel ikke bli?

Man kan saktens lure... Svaret er både gammelt og enkelt. En vare, i dette tilfellet en brukt Toyota HiAce, er verdt det noen er villige til å betale for den.

Mange mennesker elsker Toyota HiAce. Akkurat på samme måte som noen elsker deg og meg, tross våre særheter, svakheter og mangler. Tross alt skal vi nok være glade for at verden er slik ...

Vår test av Toyota HiAce kan du lese her: