Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Årets Bil-kåringen vi vanligvis forholder oss til, er den som gjelder i Europa. I år var det VW Passat som stakk av med seieren der.

Men det er flere priser å kjempe om. Blant annet ble det i forbindelse med bilmessen i New York nå nylig, kåret Årets Bil, Sportsbil, Miljøbil og Luksusbil – i verden.

Og her har virkelig Mercedes forsynt seg grovt. Tre av titlene stakk de av med, inkludert den aller viktigste. Årets Bil 2015 ble nemlig Mercedes C-klasse.

Les også: Dette er vinneren av årets viktigste bilpris

Best i klassen

Mercedes C-klasse, her representert med hybrid-utgaven, vant den gjeveste prisen.
Mercedes C-klasse, her representert med hybrid-utgaven, vant den gjeveste prisen.

Bilene som kan delta i kåringen, må være til salgs på minst to kontinenter i løpet av perioden 1. januar 2014 til 1. mai 2015.

75 journalister fra 22 land velger ut kandidatene og er jury i kåringen. I fjor var det Audi A3 som vant hovedprisen, mens VW Golf fikk den i 2013.

I år var C-klasse blant 24 finalister, som så ble til 12, og siden tre, finalister. De to andre var Ford Mustang og VW Passat.

Juryen begrunner sin beslutning med at C-klasse bringer kjøreegenskaper, luksus og sikkerhet som er best i klassen.

Les vår test av Mercedes C-klasse her

Luksus i særklasse

Mercedes stakk også av med prisen for beste luksusbil. Den var det S Coupe som fikk - og det for andre året på rad!

Den slo sterke konkurrenter som BMW i8 og Range Rover Autobiography LWB. 

Juryen synes S Coupe bedre enn noen av de andre kombinerer design og teknologi.

Undertegnede har kjørt denne bilen, og kan i alle fall skrive under på både den ekstreme luksusen, et vakkert design og et lass av teknologi i form av sikkerhets- og komfortutstyr.

Les mer om Mercedes S Coupe her

Slo BMW og Jaguar

Mercedes AMG GT er en vaskeekte sportsbil.
Mercedes AMG GT er en vaskeekte sportsbil.

Den siste og tredje seieren til Mercedes-leiren, var det AMG GT som stod for. Det ble Årets Sportsbil 2015.

Den slo de to andre finalekandidatene, BMW M3/M4 og Jaguar F-Type R. 

Juryen peker på at utseendet alene nesten er nok til å kvalifisere seg til topp tre.

Men i tillegg framheves den ekstreme motoriseringen, den syv trinns automatgirkassen og V8-motoren.

Les mer om Mercedes AMG GT her

BMW i8 byr på både kjøreglede og lave utslipp.
BMW i8 byr på både kjøreglede og lave utslipp.

– Ikonisk design

Men for mangfoldet sin del, er det naturligvis bra at det også er andre merker som får priser med seg hjem etter kåringen.

BMW i8, som ikke strakk til i kampen mot Mercedes AMG GT, var suveren her. Juryen mente at designet burde være inspirasjon for alle som lager miljøbiler. 

I denne kåringen ble juryen rådet av en gruppe på fem miljøeksperter, to fra USA og resten fra Japan, England og Tyskland, om hvilken bil som burde vinne.

- Med et ikonisk design, firehjulsdrift, fire seter, et hav av kjøreglede og likevel lave utslipp, bringer BMW i8 så mye glede til det å være fornuftig at de virkelig fortjener å vinne, mener juryen.

Les også: Ny Tesla-Broom på bruktmarkedet

Fransk design seiret

Citröen Cactus skiller seg helt klart ut i gatebildet.
Citröen Cactus skiller seg helt klart ut i gatebildet.

Designprisen var det imidlertid Citröen som stakk av med. Det var modellen C4 Cactus som fikk den æren. Den vesle crossoveren har vært en skikkelig image-booster for den franske bilprodusenten.

Cactus beskrives av juryen som innovativ, og de skryter blant annet av "air-bumps" som skal hindre parkeringsbulker. Interiøret beskrives som minimalistisk og et frisk pust som skiller seg fra andre biler.

Er du enig i kåringene? Hvilke biler mener du er de beste i de ulike klassene?

Les også: Dette er et kupp - på grunn av norske avgifter