Luksus-SUV med dristig design

Nye Lexus RX har akkurat debutert i New York.

Lexus har ikke akkurat vært kjent for utagerende design, men nå har de begynt å dra på mye mer. Det er nye RX et godt eksempel på.
Lexus har ikke akkurat vært kjent for utagerende design, men nå har de begynt å dra på mye mer. Det er nye RX et godt eksempel på.

SUV-en RX har vært en viktig bil for Lexus i Norge. Gjennom tre generasjoner har den vært med på å bygge opp Lexus her hjemme. Høy komfort, luksusfaktor og en legendarisk driftssikkerhet har gjort at RX har bitt godt fra seg i klassen for premium-SUV-er.

Nå er det klart for en helt ny  generasjon av bilen. Og den viser med all tydelighet at Lexus nå tør å dra til mye mer på design enn de gjorde tidligere. RX kommer virkelig til å skille seg ut i klassen. 

Flytende taklinje 

Fronten byr på helt nye former som utheves av spindelvevgrillen med forkrommede lister og LED-lampene med tredobbel L-utforming. 

Sett fra siden har nye RX en karakteristisk profil. Det er et resultat av linjen som strekker seg fra forskjermene til hekken sammen med den flytende taklinjen.  Den sorte C-stolpen er en spesiell designdetalj som aldri har vært brukt hos Lexus tidligere, noe som sørger for en forsterket effekt av en flytende taklinje.

Nye hjul på 20 tommer erstatter den utgående modellens 19-tommere, og de kan bestilles med ulike kontrastfarger.

Rune kjøpte millionbilen – usett.

Stor skjerm

Hekken  er strammet opp, med karakteristiske L-formede baklys som strekker seg rundt hjørnene. 

Innvendig er det fokus på komfort og luksus. Lexus lover materialkvalitet av høy standard, de som vil ha noe ekstra kan bestille ekstra påkostede detaljer som blant annet er fremstilt ved hjelp av laser.

I blikkfeltet blir man møtt av et ekstra stort head-up-display, mens øvrig informasjon formidles via en 12,3-tommers skjerm.

Med lengde på 4,89 meter, er dette en velvoksen SUV. Baksetepassasjerene har fått mer plass for både bein og knær. 

Her presenterer de en stor bilnyhet

Kommer sent i 2015

Nye RX blir tilgjengelig som en hybridbil med oppgradert  V6-bensinmotor, samlet effekt er omtrent 300 hestekrefter.Chassiset er konstruert for å gi bedre stabilitet og kontroll gjennom svinger. Derfor er chassisstrukturen blitt stivere, et grep som belønnes med en dramatisk forbedring av kjørbarheten, mens støy fra drivverket og underlaget isoleres fra kupéen.

Adaptive Variable Suspension (AVS) er tilgjengelig på de fleste variantene av RX, systemet overvåker og styrer bilens fjæringsegenskaper og styring for optimal oppførsel og demping ut fra kjøreforholdene. 

RX 450h har en sterk posisjon i Norge, den nye modellen er forventet å være på plass mot slutten av året.

Nå får du luksus-SUVen til folkepris

LES OGSÅ: Nå blir den tøffere i trynet