Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over 1000 mennesker deltok i en ny australsk undersøkelse som tok sikte på å finne ut om folk som trener for å bli tynnere faktisk klarer å gå ned i vekt.

Svaret: over halvparten av de spurte rapporterte at de faktisk ble tykkere i perioder hvor de trente ofte.

Det er australske Weightloss and Health Institue som står bak undersøkelsen.

De mener å ha avdekket hvorfor så mange ikke får positive utslag på vekten til tross for hyppig trening.

Belønner seg selv med søtsaker 

I undersøkelsen kommer det frem at 53 prosent av de spurte sier de belønner seg selv med ekstra mat etter en tung treningsøkt. 41 prosent innrømmer at belønningen består av sjokolade eller andre godterier.

Dette belønningssystemet fører til at effekten av treningen blir nullet ut, og ofte ender man opp tykkere enn det man var i utgangspunktet.

Det er særlig kvinner som belønner seg selv med ekstra mat etter treningsøkter, viser resultatene i undersøkelsen.

– Statistikken viser at kvinner som deltar i tunge treningsøkter ofte belønner seg selv med noe søtt etterpå, sier Geoff Jowett, en av Australias ledende eksperter på vektnedgang, til avisen Daily Mail. 

Eksperten peker på hvor fånyttes treningen blir når man belønner seg selv på den måten.

– Det som skjer er at de drar på en Cross Fit-time, for så å gå hjem å spise et kakestykke fordi de synes at de fortjener det.  Dette kan føre til at de blir både trent og feit på en og samme tid, sier Jowett.

Ble tykkere av intensiv trening

En liknende studie fra Arizona State University i februar viste de samme tendensene. I denne undersøkelsen ble effekten av 12 ukers trening på overvektige kvinner målt.

Resultatene viste at de etter treningsperioden faktisk var tykkere enn før de startet.

Ifølge den australske vekt-eksperten bør man ikke basere seg på trening om hovedmålet er å gå ned i vekt.

– Hard trening er ikke den rette oppskriften, det er som å ta hostesaft for en infeksjon i tåen. Det er bare ikke slik man går ned i vekt, sier Jowett, som mener at den eneste måten å få badevekten til å tikke nedover er å endre kostholdet.