SAS kupper forretningsreisende

SAS og Norwegian fremstår stadig mer like flyselskaper i forbrukernes øyne, viser en ny undersøkelse. Likevel er SAS favoritt hos én kundegruppe.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De to rivalene i luften har tidligere blitt oppfattet som svært forskjellige, med hver sin forhistorie. 

Nå er priskrigen i ferd med å utjevne forskjellene mellom de to konkurrentene.

– I utgangspunktet så var Norwegian en nykommer med lave billettpriser rettet mot privatmarkedet, mens SAS først og fremst var orientert mot jobbreiser, sier Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen reisebyrå. Han ser nå at begge selskapene satser på begge målgruppene.

– Det som er interessant nå er at folk i Norge opplever de to selskapene som likere og likere.

Forskjellene jevnes ut

En fersk undersøkelse fra Norstat viser at forskjellene mellom selskapene er i ferd med å viskes ut i forbrukernes øyne, spesielt når det gjelder pris. Av de spurte, mener 36 prosent at SAS har de billigste billettene i Norge, det er en økning på 5 prosentpoeng sammenlignet med for et år siden.

Det er fortsatt flere som mener Norwegian har de laveste prisene, 56 prosent har den oppfatningen, men det er 6 prosentpoeng færre som mener dette nå enn i fjor.  

– Avstanden prismessig oppleves som mindre enn før, mener Villadsen. Han har ett godt tips når det gjelder å slå kloa i de aller billigste billettene, og det er å være ute så tidlig som mulig. Kjøper du billett rett før avgang er det dyrt uansett hvilket selskap du reiser med.

SAS favoritt blant forretningsfolk 

Likhetene til tross, så viser den samme undersøkelsen et annet mønster når arbeidsgiver betaler. 

– For forretningsreisende til utlandet er det når flyet går, og når det lander som avgjør, sier Villandsen. 

Også fordeler som fast track og lounger er viktig for denne gruppen.

Mens Norwegian foretrekkes av 19 prosent av de spurte forretningsreisende til utlandet i 2014, så foretrekker 47 prosent av de spurte SAS. 

Norwegian har dermed opplevd en nedgang siden 2013, da 33 prosent av de spurte forretningsreisende svarte at de foretrakk Norwegian. 

– Dette kan også handle om at SAS i større grad flyr til destinasjoner for forretningsreisende, og at SAS har et eurobonussystem som er attraktivt for denne gruppen, sier førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen.