FAMILIEN: Lørdag ankom flykapteinens familie til minnestedet i Frankrike. FOTO: REUTERS:
FAMILIEN: Lørdag ankom flykapteinens familie til minnestedet i Frankrike. FOTO: REUTERS:

Patrick Sonderheimer var kapteinen i ulykkesflyet –hylles som helt

Den erfarne piloten forsøkte desperat å slå seg gjennom cockpitdøren for å redde passasjerene fra katastrofe.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Patrick Sonderheimer hadde jobbet over ti år i Lufthansa og Germanwings. Han hadde over 6000 flytimer bak seg, og kollegene hans beskriver ham som en av de aller aller beste.

Sonderheimer var gift og far til to små jenter på to og tre år. Lørdag var deler av kapteinens familie ved minnestedet i Le Vernet - den lille landsbyen i foten av fjellene hvor flyet styrtet. De gikk og holdt rundt hverandre, og en kvinne knelte foran minnesteinen. 

CNN har snakket med en slektning av Sonderheimer som bekrefter at han var kapteinen om bord. Hverken tyske eller franske myndigheter har bekreftet navnet hans ennå.

Tobarnsfaren var i likhet med Andreas Lubitz tysk statsborger.

Hamret hardere og hardere

SORG: Famlien til kapteinen følges av politibetjenter til minnestedet. FOTO: Reuters.
SORG: Famlien til kapteinen følges av politibetjenter til minnestedet. FOTO: Reuters.

Under flyturen de to skulle ha sammen fra Barcelona til Dusseldorf formiddagen den 24. mars, måtte han på toalettet. Flyet var i ferd med å fly innover mot de syndlige delerne av de franske alpene. Da Soderheimer skulle inn igjen i cockpit var han utelåst.

På taleregistratoren kan etterforskerne høre at kapteinen først banker på og ber om å få komme inn. Han identifiserer seg, men får ingen respons. Sonderheimer hamrer hardere og hardere på døren. Fransk påtalemyndighet opplyser at copilot Lubitz ikke sa ett eneste ord fra innsiden av cockpit. På lydopptaket høres bare pusten hans, og hamringen på utsiden.

Ingen vet nøyaktig hvordan stemningen i flyet var på dette tidspunktet. Vi vet ikke hvor mye passasjerene fikk med seg av dramaet foran i flyet. Det blir sagt at kapteinen fant fram en øks som finnes i flyet som del av sikkerhetsopplegget. Han hamret det han kunne, men forgjeves.

Skrik fra kabinen

I åtte minutter var flyet på jevn nedstigning styrt av autopiloten. Det siste minuttet hører man skriking fra passasjerene på taleregistratoren.

Flyet traff fjellveggen i 700 kilometer i timen, og alle de 150 om bord døde momentant. Blant de døde var det to babyer, en skoleklasse, og en mengde andre enkeltskjebner fra hele 14 ulike nasjoner.

Ifølge etterforskerne var Lubitz bevisst inntil det siste.

På twitter hylles kapteinen som helt. Mange skriver at vi må huske Sonderheimer som forsøkte å redde alle, og slutte å snakke om Andrea Lubitz som tok med seg 149 uskyldige mennesker i døden.

– En av de aller beste

Kapteinens kolleger beskriver ham som en av de aller beste flyverne i selskapet.

– Han var veldig pålitelig. En av de beste pilotene våre. Jeg er hundre prosent sikker på at han gjorde alt han kunne, sier en pensjonert kollega til Europe1.

Han sier også at Sonderheimer var en veldig god mann som hadde fin humor og som var vennlig mot mannskapet sitt.

Følger flere spor

Lubitz' ekskjæreste forteller til tyske Bild at han hadde ytret ønske om at alle skulle kjenne navnet hans, og at alle skulle huske ham. 

Personligheten til andrepiloten som er mistenkt for å ha styrtet et passasjerfly med vilje i Alpene, er et viktig etterforskningsspor, men ikke det eneste, ifølge en av etterforskerne.

– Det er mange elementer som gjør at vi kan gjøre fremskritt på dette sporet. Det er et viktig spor, men ikke det eneste, sier politimester Jean-Pierre Michel til nyhetsbyrået AFP.

Vi oppdaterer med siste nytt i vårt livesenter.

Lørdag ga de tyske luftfartsmyndighetene etterforskerne tilgang til andrepiloten Andreas Lubitz' portefølje, ifølge talsmann Holger Kasperski, som ikke ønsket å si om den inneholdt en såkalt SIC-kode.

En SIC-kode indikerer at flygeren jevnlig må gjennomgå legeundersøkelser.

– Vi har gjennomgått dokumentene og overbrakt funnene til etterforskerne muntlig, sier Kasperski. 

New York Times har informasjon om at Lubitz skal ha oppsøkt lege for synsproblemer. Synsproblemer kan potensielt frata en pilot arbeidsretten, men det er ikke kjent om dette var årsaken til Lubitz hemmeligholdte sykemeldinger.