Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV-en ML har vært en stor suksess for Mercedes helt siden den debuterte på slutten av 1990-tallet. Her traff Mercedes virkelig bilkjøperne hjemme. ML var tidlig ute med å konvertere kjøpere som tidligere hadde kjøpt sedan eller stasjonsvogn: Nå var det plutselig SUV som telte, det ga både mange salg og mye penger i kassa hos Mercedes.

M-klasse (Mercedes har kalt bilen både det og ML) har etter hvert blitt en av ders sterkeste merkevarer. Men nå forsvinner dette navnet. Samtidig som bilen har fått en større oppdatering, innfører Mercedes en helt ny modellbetegnelse. Fra nå av skal bilen hete GLE.

Nytt navnesystem

Mercedes er midt i en omfattende produktoffensiv, der det blant annet handler om å lansere mange nye modeller. I den forbindelse har man kommet til at tiden er inne for et helt nytt navneregime i selskapet.

Dette skal både forenkle og gjøre modellnavnene mer forståelige. For GLEs vedkommende betyr de to første bokstavene ”GL” av det er en SUV. ”E” betyr at den tilhører familien av E-klasse-modeller.

ML har vært en stor suksess for Mercedes i flere generasjoner, nå får den nytt navn og skal heretter hete GLE.
ML har vært en stor suksess for Mercedes i flere generasjoner, nå får den nytt navn og skal heretter hete GLE.

Dette er to spinnville super-SUVer

Ingen rekkeviddeangst

Og når man først går til et såpass radikalt skritt som dette, passer det naturligvis også å gjøre flere ting med bilen i seg selv.

Blant nyhetene er en utgave som går rett inn det som er en av de største trendene innen bilbransjen akkurat nå: Nemlig ladbar hybrid. Mercedes har ikke vært blant de ivrigste på hybridfronten så langt, men nå kommer de for fullt.

GLE 500 e kombinerer 333 bensinhester med en elektrisk motor på 116 hk. Total effekt er på 442 hestekrefter. Resultatet er muligheten for utslippsfri småkjøring, samt store kraftreserver når behovet melder seg. Og her er heller ikke rekkeviddeangst noen problemstilling.

Storebror er virkelig STOR: Les testen her:

Syv motoralternativer

- Kundene ønsker å redusere utslipp, men samtidig beholde rekkevidden de får med en tradisjonell forbrenningsmotor. GLE 500 e tilbyr nettopp dette og med det norske avgiftssystemet kan jeg avsløre at prisen kommer til å bli svært hyggelig, sier sier Johnny Kristian Danielsen, direktør for Mercedes-Benz Personbil

Ved salgsstart vil GLE være tilgjengelig med syv motoralternativer, fra GLE 250 diesel med 204 Hk, til toppmodellen GLE 63 AMG S med formidable 585 Hk. Alle modellene leveres med 4MATIC firehjulstrekk og G-TRONIC automatgir som standard.

Mercedes var tidlig ute med stor SUV i premiumsegmentet, senere har svært mange konkurrenter kommet til.
Mercedes var tidlig ute med stor SUV i premiumsegmentet, senere har svært mange konkurrenter kommet til.

Nye og tøffe konkurrenter

I tillegg til standardutstyret fra ML vil GLE komme med blant annet Crosswind Assist og Mercedes´ Collision Prevention Assist Plus, ECO start/stop funksjon, Dynamic Select-kontroller og nytt multifunksjonsratt. I Norge vil også DAB-radio være standard, i tillegg til 8" skjerm og Audio 20 med forberedelse for Garmin.

Samtidig som GLE debuterer, er det også straks klart for to helt nye og tøffe utfordrere i denne klassen. I vår kommer nemlig både Volvo XC90 og Audi Q7 i helt nye utgaver. Samtidig har BMW akurat kunngjort at de kommer med en ladbar utgave av sin X5 i år. Her ligger det med andre ord an til svært mye å velge mellom for de som har anledning til å kjøpe SUV på øverste hylle.

Så tøff kan en "vanlig" SUV bli

GLE har fått flere oppdateringer og er klar for å krige om kundene i en svært tøff klasse.
GLE har fått flere oppdateringer og er klar for å krige om kundene i en svært tøff klasse.

LES OGSÅ: Denne Mercedesen er verdens vakreste bil