Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lexus var ganske tidlig ute med SUV da de lanserte første generasjon av sin RX sent på 1990-tallet. Det skulle vise seg å være veldig smart. RX ble umiddelbart en stor suksess i USA, og var sterkt medvirkende til at Lexus bygget seg opp i rekordfart på det amerikanske markedet.

Første RX kom også til Norge, og selv om tørst bensinmotor var eneste motoralternativ, solgte den brukbart.
Lexusen utpreget seg med høy komfort og mye fint luksusutstyr. Og kvaliteten var noe helt annet enn på datidens hovedkonkurrenter, de første generasjonene av BMW X5 og Mercedes ML.

Dette er første generasjon RX, en bil som også kom relativt tidlig til Norge.
Dette er første generasjon RX, en bil som også kom relativt tidlig til Norge.

X5 eller ML? Kult, men også risikofylt

Skal bli større

Senere har vi fått to nye generasjoner. De siste årene har du kun fått RX som hybridbil her hjemme, og det skal fortsette når det snart er klart for fjerde generasjon.

Den skal debutere på bilutstillingen i New York i neste uke, og Lexus har akkurat sendt ut det første teaserbildet på bilen.

Introduksjonen av lillebror NX som ikke er mye mindre enn dagens RX, gjør at det nå er naturlig å la RX vokse en del. Kanskje kan det gi muligheter for sju seter, det er imidlertid ikke bekreftet på noen måte ennå.

Dette er en smak av livet som fotballproff

Ladbare hybrider

Men det er ventet at Lexus vil løfte bilen ytterligere i luksusfaktor. Konkurransen er beintøff i denne klassen og kundene kresne.

Det blir naturligvis ikke enklere for Lexusen at både Volvo XC90 og Audi Q7 kommer i helt nye utgaver i år. Erkerivalene BMW X5 og Mercedes ML holder også koken godt.

Konkurrentene satser nå for fullt på ladbare hybrider. Det gir dem et klart fortrinn, sammenlignet med de tradisjonelle hybridbilene.

Sporty design

Lexus er i ferd med gjennomføre en liten revolusjon på designfronten. Skarpe og sporty linjer skal gi bilene deres mye mer særpreg enn tidligere.

Lillebror NX har fått mye skryt på dette området, og det er grunn til å vente at vi vil kjenne igjen flere NX-trekk i nye RX. Det betyr i praksis blant annet en svært markant front. Sannsynligvis vil hekken bli ganske avrundet, med hint mot coupelignende taklinje bakerst.

Det er grunn til å vente at flere designtrekk fra lillebror NX blir med over til nye RX.
Det er grunn til å vente at flere designtrekk fra lillebror NX blir med over til nye RX.

Rune kjøpte millionbilen usett

LES OGSÅ: En har suksess, den andre kjemper for livet