Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er noen biler som liksom bare har fått stempelet som rånebil inngravert rett ved siden av chassisnummeret. Og selv om den startet livet som en traust, trygg, driftssikker og god familiebil – er 240-serien til Volvo en av de aller største rånesymbolene på norske veier.

Det er noe med biler som er lette å skru på, har bakhjulstrekk og som tåler litt herjing. 240 har blitt et yndet objekt for styling, tuning og ombygging med nye – eller trimmede motorer.

Men det finnes de som vil ha en slik Volvo UTEN at den skal være "utspjåket" i alle mulige retningen. Ida Maria Moen er en av dem.

Les også: Nå fyller Volvo-klassikeren 40 år

Norges mest solgte

Volvo 240 så dagens lys allerede for over 40 år siden. Og den traff blink så det holdt. Ikke minst her i Norge. Vi sto i kø, for å sikre oss denne bilen. 

Ni år på rad, i perioden fra 1971 til 1980, var den Norges mest solgte bil.

Totalt rullet 2.862.053 eksemplarer ut fra fabrikken, medregnet den sekssylindrete og mer eksklusive Volvo 260.

Denne bilen vekker fortsatt oppsikt.
Denne bilen vekker fortsatt oppsikt.

240 er med det Volvos mest produserte modell så langt i historien.

Det aller siste eksemplaret

I nesten 20 år ble den produsert. Det er usedvanlig lenge for en bilmodell, og egentlig var planen at den skulle fases ut mye tidligere. 

Det aller siste eksemplaret rullet av samlebåndet 5. mai 1993. Det var en blå 245 Classic, som fikk en kvinnelig eier rett utenfor Göteborg. Hun har den fortsatt og bilen er i daglig bruk den dag i dag – 22 år etter. Akkurat slik vi forventer av en Volvo 240.

Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget

Herregårdsvogn

I dag er den altså i høyeste grad fortsatt aktuell. En ny generasjon av bilkjøpere stimler til – enten det er voksne folk på jakt etter en strøken klassiker, eller unge som vil ha en billig bil som de kan fikse litt på selv.

For Ida Marie sin del, falt valget på en Herregårdsvogn. Det høres jo staselig ut, men betyr ganske enkelt at det er en stasjonsvogn. Fordi den har fem dører, har den betegnelsen 245.

Bilen hennes er for øvrig blant de nyere variantene av 240-serien. Produsert i 1990.

Les også: Denne Volvoen ble tegnet av Bertone

Eieren:

Navn: Ida Marie Moen

Alder: 19 år

Bosted: Romedal, Stange men er opprinnelig fra Solør.

Bilen

Merke, modell:

Volvo 245, 1990 modell

Hvor lenge har du eid den?

Jeg har eid den siden påsken 2013, tror jeg. Men jeg begynte ikke å fikse på den før vinteren 2013/2014.

Hva har du gjort med den?

Tjaa, egentlig ikke noe spesielt. Har senket den, satt på nye felger, fikset bremser og sånne småting.

Liker best med bilen:

At det er en veldig ålreit bil, aldri hatt problemer med motor og drivverk og starter uansett. God kjørekomfort til tross for at den er 25 år gammel, også får den ganske mye oppmerksomhet.

Liker minst med bilen:

Huff, nei alle små rustflekker og riper i lakken (er bare jeg som ser det!). Også er den veldig glad i bensin.

Beste opplevelse med bilen:

Må være første kjøretur etter den hadde stått på et jorde i fem år. Gikk gjennom EU-kontroll uten noen feil og var som en drøm å kjøre :)

Framtidsplaner for bilen:

Jeg har tenkt å ta all rusta og hellakkere den. Senke den mer og kanskje hive i en turbomotor. Har ikke så store planer utenom det da jeg vil ha en "clean" bil og ikke en jalla rånebil.

Drømmebil: En hvit Volvo 245!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor? Se info her:

Ida Marie er naturligvis over middels opptatt av at bilen skal se skikkelig ut. Derfor får den god pleie.
Ida Marie er naturligvis over middels opptatt av at bilen skal se skikkelig ut. Derfor får den god pleie.

Les også: Verdens lengst kjørte bil er en Volvo

Les også: Denne Volvoen har du aldri sett