SOVER: En mann ligger her i sengen, selv om det er lyst ute.
SOVER: En mann ligger her i sengen, selv om det er lyst ute.

For mye søvn kan være farlig

Britiske forskere har kartlagt hva som er ideell søvnmengde for et sunt liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mennesker bruker rundt en tredel av livet på søvn. Vi er opptatt av søvn, og mange streber etter de ideelle åtte timene sammenhengende søvn hver natt. 

Å høre folk klage på at de har sovet for lite er veldig vanlig. Vi blir trøtte, irritable, og vi vet søvnmangel knyttes til både overvekt og diabetes. Men hvor ofte hører du noen som klager på at de har sovet for mye?

Britiske forskere har fulgt voksnes søvnmønster i ti år, og funnet ut at åtte timers søvn faktisk kan være i overkant av det mennesker trenger.

Studien som er presentert i National Center for Biotecknology information, viser overraskende nok at mennesker som sover mindre enn seks timer per natt, og over åtte timer per natt, står i fare for å dø tidligere enn de som sover mellom seks og åtte timer om natten.

Professor Franco Cappuccio ved universitetet i Warwick har analysert 16 forskningsrapporter som inkluderer mer enn en million menneskers søvnvaner.

Menneskene ble fordelt inn i tre grupper:

  • De som sov under seks timer per natt
  • De som sov mellom seks og åtte timer per natt
  • De som sov mer enn åtte timer per natt

Resultatet viser at de som sover mellom seks og åtte timer, lever lengst.

Av de som døde i studieperioden, døde 12 prosent flere av de som sov minst i gruppen. Overraskende nok døde hele 30 prosent flere av de som sov lengst sammenlignet med menneskene som sov mellom seks og åtte timer per natt.

Cappuccio sier den overraskende forskjellen kan ha andre bakenforliggende forklaringer. Folk som sover lenge kan være deprimerte, eller ha andre medisinske tilstander som forklarer økt søvn, og tidlig død. Professoren mener allikevel at forskjellene er så store, at det er en sammenheng mellom for mye søvn og for tidlig død.

En amerikansk forsker, Shawn Youngstedt ved Arizona State University, BBC har snakket med forklarer forskjellene på en annen måte.

Han har forsket på en mindre gruppe voksne. Etter et tre uker langt eksperiment hvor de ble pålagt å sove to timer lenger enn vanlig, rapporterte gruppen tilbake at de følte seg mer deprimerte, og flere fikk økt nivå at et protein som kalles IL-6 som har sammenheng med betennelsestilstander i kroppen. 

Flere fikk også mer vondt i rygg og nakke. Youngstedt konkluderte med et for mye søvn fører til økt inaktivitet, og dermed disse følgeplagene.