Hva kan ha skjedd med Germanwings-flyet?

Airbus-maskinen styrtet tusener av meter på få minutter. Dette er de mulige forklaringene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I løpet av åtte minutter falt Airbus A320-maskinen fra marsjhøyden på 38.000 fot (11.582 meter) til det styrtet i en fjellside i Alpene, rundt 2700 meter over havet.

Pilotene sendte ikke ut noe nødsignal. Ut fra opplysningene som så langt er kjent, var det flygeledere i Marseille som slo alarm da de så at flyet mistet høyde og ikke svarte på anrop.

Lufthansa, som eier lavprisselskapet Germanwings, kaller flyulykken uforklarlig.

– Flyet var i perfekt stand og de to flygerne var erfarne, sier Lufthansa-sjef Carsten Spohr.

Franske myndigheter har så langt vært tydelige på at ulykken neppe skyldes et angrep eller en inntrenger i cockpit. Samtidig som ekspertene klør seg i hodet, florerer teoriene om hva ulykken skyldes.

ULYKKESFLYETS FERD: Kartet viser Germanwings-maskinens siste reis. Foto: Maps4News/©HERE/TV 2
ULYKKESFLYETS FERD: Kartet viser Germanwings-maskinens siste reis. Foto: Maps4News/©HERE/TV 2

Livesenter: Få siste nytt om ulykken

Motorsvikt: Selv om begge motorene skulle stanse, ville ikke flyet falt så raskt som det gjorde. Ved total motorsvikt burde nedstigningen ikke være brattere enn 2000 fot per minutt, opplyser en tidligere pilot til TV 2. Ulykkesflyet falt trolig så mye som 4000 fot per minutt.

Steiling: Fenomenet oppstår når flyets angrepsvinkel blir for stor i forhold til fart og bæreevne. Dataene fra Airbus-maskinens siste minutter tyder på at farten var jevn og høy nok til at flyet lot seg kontrollere.

Tette pitot-rør: Dette viste seg å være årsaken til at en Airbus A330 fra Air France styrtet i Atlanterhavet i 2009. Pitotrørene er montert på utsiden av flykroppen og registrerer flyets hastighet. Når måleren ble fylt av is og sluttet å virke, fikk autopiloten feil data og koblet seg ut. Flygerne maktet ikke å håndtere situasjonen og manøvrerte flyet slik at det mistet løftet og falt i Atlanterhavet utenfor kysten av Brasil.

Morten Kjellevig, Airbus-pilot og daglig leder i Flyoperativt forum, mener imidlertid at det ikke er store likheter mellom Air France-styrten og tirsdagens styrt i Alpene.

– Det ble dessuten bestemt at målerørene skulle byttes etter Air France-ulykken, men om det har blitt gjort på ulykkesflyet vet jeg ikke, sier Kjellevig til TV 2.

Fall i kabintrykket: Om trykkabinen svikter, vil flygerne gå til en lavere høyde. Dette forklarer imidlertid ikke hvorfor flygerne ikke svarte på radioen eller hvorfor nedstigningen var så bratt. I et slikt tilfelle ville dessuten pilotene flate ut senest ved 10.000 fot. Flyet styrtet i 8800 fots høyde.

Uvær: Svært usannsynlig. Været var klart og det var ikke rapportert om turbulens i flyets marsjhøyde.

Mekanisk eller elektrisk svikt: Dette kan ikke utelukkes, men eksperter kan vanskelig se for seg hva slags teknisk feil som kan ha forårsaket styrten i dagslys og i godt flyvær.

I november 2014 skjedde en hendelse som har visse likhetstrekk med tirsdagens ulykke. En Airbus A321 fra Lufthansa falt 4000 fot på grunn av en feil med flyets autopilot. Flyet var på vei fra Bilbao til München da autopiloten plutselig senket flyets nese i en svært bratt vinkel, og pilotene klarte ikke å stanse fallet ved å dra i stikka. Først da de koblet ut et datasystem, gjenvant de kontroll over maskinen. Hendelsen er omtalt på nettstedet The Aviation Herald.

Etterforskere setter nå sin lit til at Germanwings-flyets svarte bokser vil gi svaret på hvorfor flyet krasjet. Maskinens taleregistrator er funnet og er sendt til Paris for å bli analysert.

Myndighetene har opplyst at taleregistratoren var skadet, men det vil trolig være mulig å hente ut data fra maskinen.

– Det er utrolig hvor skadet den kan være og at man likevel finner ut hva som har skjedd, sier Grete Myhre, tidligere direktør for Havarikommisjonen, til TV 2.

– Hva slags informasjon kan man få ut av denne svarte boksen?

– Fra taleregistratoren får du høre samtalene i cockpit, samtalene med kabinen, og du kan også høre lyder fra motorene slik at teknikere vil være i stand til å si om motorene fungerte som de skulle.

Se intervju med Myhre til høyre i artikkelen.

Flyets ferdskriver, som registrerer maskinens bevegelser, var ikke funnet onsdag formiddag.

Tidligere direktør for Havarikommisjonen for sivil luftfart, Finn Heimdal (81), kaller tirsdagens ulykke en «total overraskelse».

– Det skjer en del ulykker i Asia og Afrika, men i Europa har flysikkerheten i mange år vært så god at dette var overraskende, sier Heimdal til Dagens Næringsliv onsdag.