Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jaguar er kraftig på offensiven om dagen. Salgstallene har vært sterkt økende siste årene, og nå begynner de å få på plass modellutvalget som virkelig gjør at de kan begynne å matche de tyske premiummerkene.

De som var skeptiske da Jaguar ble solgt fra Ford til indiske Tata, har fått gode grunner til å tenke om igjen. De indiske eierne later til å ha skjønt bedre enn Ford hva det er som skal til for at Jaguar kan lykkes. Og ikke minst: De har også tilført ressursene som trengs for å klare dette.

Løftes mange hakk

Nye XE går rett i strupen på BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Men den er ikke eneste nyhet fra Jaguar i år. Nei, nesten samtidig skal de også vise en helt ny versjon av storebror XF.

Dette er Jaguars utfordrer til biler som BMW-5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse. Dagens XF har fått skryt for både design og luksusfaktor. Nå skal Jaguar løfte andre generasjon mange hakk oppover.

Coupelignende takprofil er med på å underbygge at dette er en sporty bil.
Coupelignende takprofil er med på å underbygge at dette er en sporty bil.

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå!

Mer påkostet

Nye XF skal nemlig debutere på bilutstillingen i New York, der åpner dørene 1. april. Men allerede nå får vi de første bildene, Jaguar har dessuten sendt ut en god del info om bilen.

Også Jaguar leker seg med lysdesign.
Også Jaguar leker seg med lysdesign.

Dette blir først og fremst en mye mer moderne konstruksjon enn bilen den erstatter. Den blir også både større og lettere enn første generasjon XF. Nye XF skal bygges på Jaguars helt nye plattform som også danner utgangspunkt for XE. Her er det blant annet utstrakt bruk av aluminium, noe som er positivt for å spare kilo.

Det er også bra for balansen.Ved å bruke aluminium foran og mer (tyngre) stål bak, har Jaguar oppnådd en vektfordeling som skal ligge svært nært det optimale 50/50 foran og bak. 

Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?

Mest sporty bilen

Jaguars mål med nye XF er å flytte grensene i klassen. Akkurat det er ikke noen liten ambisjon. Dette segmentet er uhyre viktig for de tyske premiummerkene. Her er de virkelig på hjemmebane, og har vært gode på holde de aller fleste konkurrenter på armlengdes avstand.

Lavere vekt er positivt for sporty kjøreegenskaper, og nettopp det skal være ett av kjennetegnene til nye XF. Hos Jaguar skal målet nå være å ha den mest sporty bilen i alle klasser de konkurrerer i. Det lover godt for XF!

Design er også viktig. Det skal virkelig synes at dette er en Jaguar, blant annet gjennom en svært markant front.

I en klasse dominert av tysk premium, ønsker Jaguar å framstå som det mest sporty valget.
I en klasse dominert av tysk premium, ønsker Jaguar å framstå som det mest sporty valget.

Lave utslipp

Første XF fikk mye skryt for designet. Ikke overraskende handler det nå mer om videreføring, enn store endringer. 

Den coupelignende takprofilen  viser at plass ikke har vært prioritert aller tyngst. Men bilens lengde skal likevel sørge for svært generøse innvendige mål. Blant annet lover Jaguar ett av klassens mest rommelige bakseter. 

Ny motorteknologi skal bidra til lavt forbruk, og hyggelige utslippstall. Sistnevnte handler om Co2-utslipp helt nede i 104 gram/km. Motorutvalget går fra 164-hester diesel, helt opp til V6 bensinmotor på 380 hestekrefter. XF kommer også med 4x4.

Ble beskylt for å ikke være en ekte Jaguar

Sporty interiør

Helt nytt og moderne infotainmentsystem er på plass. Det er helt nødvendig for at bilen skal henge med i konkurransen, på dette området har det virkelig skjedd mye siden XF debuterte første gang.

Interiøret er preget av høy materialkvaliet, men framstår som en god del mer nøkternt og minimalistisk enn i storebror XJ. Også her legger Jaguar vekt på sporty virkemidler. 

Her er det ikke mye tradisjonell britisk luksus, XF framstår som svært moderne også innvendig.
Her er det ikke mye tradisjonell britisk luksus, XF framstår som svært moderne også innvendig.

Stasjonsvogn fortsetter

Jaguar brukte lang tid på å ta fram stasjonsvognutgaven av dagens XF. Her var det store diskusjoner internt om det var riktig av Jaguar å komme med en bil av denne typen.

Akkurat den ballen er nok nå lagt død, men ettersom XF stasjonsvogn ikke kom før i 2012, er det ventet at den ikke blir erstattet før om et par år.

Det betyr at dagens stasjonsvogn da blir solgt side-om-side med den helt nye sedanen fram til det er klart for ny stasjonsvogn også. 

Les mer: Klassens vakreste – og minst kjente

Jaguar har fått mye skryt for designet på XF stasjonsvogn. Det er ventet at den blir med i alle fall i to år til, parallelt med helt ny sedan.
Jaguar har fått mye skryt for designet på XF stasjonsvogn. Det er ventet at den blir med i alle fall i to år til, parallelt med helt ny sedan.

Klarer du å gjette hvor denne bilen kommer fra?