Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av årets viktigste bilnyheter på familiefronten er denne: Andre generasjon Ford S-Max som kommer på markedet senere i år.

Første generasjon har holdt det gående i åtte år. Nå er det på tide med en oppfølger, og det er klart at Ford kommer til å løfte den nye flere hakk, også på teknologifronten.

Kombinerer teknologier

De siste årene har vi sett en rivende utvikling, blant annet på sikkerhet. En rekke nye teknologier har debutert og funnet veien også til de mer folkelige modellene.

Nå begynner man også å kombinere flere av disse – og da kan resultatet bli både spennende og attraktivt.

Ford har akkurat kunngjort at nye S-Max vil være den første Ford-modellen på verdensbasis som kan leveres med såkalt Intelligent Hastighetsbegrenser (IH), en teknologi som skanner trafikkskilt og justerer farten slik at sjåføren holder seg innenfor gjeldende fartsgrense og dermed unngår fartsbøter og eventuelt mister førerkortet.

Ford viderefører designet fra dagens S-Max, men bilen har blitt både smekrere og mer sporty.
Ford viderefører designet fra dagens S-Max, men bilen har blitt både smekrere og mer sporty.

En av de smarteste familiebilene du kan kjøpe

Viser fartsgrensen

S-Max kommer med mer enn 20 nye teknologier, inklusiv blendingsfrie frontlykter og Ford adaptiv styring. For første gang vil S-Max også bli tilgjengelig med 4x4.

Intelligent Hastighetsbegrenser kombinerer funksjonaliteten til to Ford-teknologier:
Justerbar fartsbegrenser – som gjør det mulig for sjåføren å stille inn kjøretøyets maksimale hastighet manuelt. 

Dessuten Trafikkskiltgjenkjenning – som blant annet viser sjåføren aktuell fartsgrense. Intelligent Hastighetsbegrenser benytter informasjonen fra trafikkskiltgjenkjenningssystemet for å kunne justere farten til lovlig nivå. Hvis kjøretøyet er utstyrt med navigasjon bruker Intelligent Hastighetsbegrenser også kartdata for forbedret nøyaktighet hva gjelder fartsgrenser.

Snart kan bilen din se slik ut inni

Blender ikke

- Intelligent Hastighetsbegrenser er en av teknologiene som folk vil undres over hvordan de klarte seg uten – ikke bare fordi den kan bidra til at du unngår fartsbøter, men også fordi kjøringen blir langt mer avslappet, sier Geir Haugaard som er markedsdirektør hos Ford Motor Norge.

Blendingsfrie frontlykter er frontlykter som ikke blender andre trafikanter og sørger for optimal belysning. Teknologien virker sammen med Ford Dynamiske LED frontlykter med adaptiv frontlyssystem, som kan stille inn fjernlysstrålen i syv forskjellige vinkler og lysstyrker avhengig av hastighet, dagslys, rattvinkel og avstand til andre kjøretøy.

Innvendig er materialkvalitet og finish løftet flere hakk fra dagens modell.
Innvendig er materialkvalitet og finish løftet flere hakk fra dagens modell.

Avslappet kjørestil


Adaptiv styring skal gjøre det lettere å manøvrere i lave hastigheter og i trange gater, samtidig som det gir en mer presis og intuitiv opplevelse i høye hastigheter. Systemet justerer kontinuerlig forholdet mellom ratt og drivhjul i følgende situasjoner:

• Bykjøring: En elektrisk motor og et girsystem i rattet øker virkningen av sjåførens rattbruk slik at færre dreininger av rattet er nødvendig ved parkering og i skarpe svinger, som i T-kryss.

• Medium hastigheter: Systemet reagerer mindre på rattutslag, samtidig som det gis en følelse som forsterker presisjon og kjøreglede.

• Motorveihastigheter: Eystemet bruker den elektriske motoren for en svak reduksjon av styrefølsomheten for å oppnå en mer avslappet kjørestil

Infotainment: Slik blir bilen din fornyet

4x4 og automat

S-Max kommer med flere nye motoralternativer. Blant dem er en 2-liters TDCi biturbo dieselmotor med elektronisk kontrollert turbo for raskere motorreaksjon.Effekten er 210 hk med 450 nm dreiemoment og Fords PowerShift automatgirkasse.

De oppdaterte dieselmotorene på 120, 150 og 180 hk har et drivstofforbruk på 0,5 liter pr. mil og slipper ut 129 g/km CO2. De to kraftigste dieselmotorene tilbys med PowerShift-automat og er tilgjengelig med 4x4.

To bensinmotorer er klare, en 1.5-liter med 160 HK og en 2.0-liter med 240 HK.

Nye S-Max har plass til inntil sju - og litt bagasje. Hvis du bare trenger fem seter, blir bagasjeplassen gigantisk.
Nye S-Max har plass til inntil sju - og litt bagasje. Hvis du bare trenger fem seter, blir bagasjeplassen gigantisk.

Dette er en liten gullrekke av en bil

Bedre støydemping

Ford lover at nye S-Max skal levere høy grad av komfort for fører og inntil seks passasjerer.

De 8-veis justerbare forsetene har både kjøling og oppvarming og bruker et system med 11 bevegelige puter som gir en massasjeeffekt til hofter, sete og korsrygg. For første gang tilbys også oppvarmet ratt på S-Max

Det er også tatt i bruk lyddempende materialer for å skape et mer støydempet kupémiljø. Et resultat er at veistøyen er redusert med 2,5 desibel foran og 3 desibel bak.

Stjele SUV-kunder

S-Max vil for første gang også tilbys med automatisk åpning av bakluken, der bakluken kan åpnes og lukkes ved å bevege foten under bakre støtfanger. Det har vi tidligere blant annet sett på Fords familie-SUV Kuga.

Ford hevder at intereriøret har klassens beste oppbevaringsmuligheter og det store panoramataket i glass skal bidra til et lyst og innbydende interiør.

For det norske markedet er muligheten for 4x4 på S-Max en viktig nyhet. Sjusetere med firehjulstrekk er det ikke mange av, her bør nye S-Max ha gode muligheter til å stjele SUV-kunder som trenger mer plass enn de fleste bilene i den klassen kan tilby.

S-Max kommer også i luksusversjon - les mer her:

Norsk presse skal teste nye S-Max for første gang i april, så er det lansering senere i år.
Norsk presse skal teste nye S-Max for første gang i april, så er det lansering senere i år.

Vi har naturligvis testet dagens S-Max - les mer her: