Når denne er trimmet til 240 hk – da må du være OBS!

Dette bruktbilkjøpet kan mildt sagt bli skummelt.

Denne motoren ble brukt i en rekke VW_produkter og ga fra 150 hestekrefter. Den var lett å trimme, dermed rusler mange rundt med mange flere hestekrefter enn det.
Denne motoren ble brukt i en rekke VW_produkter og ga fra 150 hestekrefter. Den var lett å trimme, dermed rusler mange rundt med mange flere hestekrefter enn det.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg vurderer å kjøpe en VW Passat 1.8 turbo som er chippet til 240 hk. Det er en 1999-modell. Motor er gått 102.000 km, mens resten har gått 296.000 km. Hva burde jeg se etter?

Benny Svarer: 

Hei du!

Skjønner at det kan være fristende med sprek bil, men her blinker det rødt i noen varsellamper hos meg.

1,8 Turbo hadde 150 hk originalt – her har den altså fått 90 hk ekstra. Det er hverken motoren eller resten av bilen bygget for. Det faktum at bilen allerede er 16 år gammel, trekker heller ikke mye opp i så måte.

Så her bør absolutt ALT sjekkes. Grundig! Turboras er vanlig, det samme er feil med wastegate-ventil og vannpumpe. Silen i oljepumpen kan også tette seg, med motorras som følge.

Clutch, girkasse og resten av drivverket bør også sjekkes nøye her.

Selvfølgelig også bremser og forstilling, sistnevnte er en svakhet på disse og bør også sjekkes nøye. Disse komponentene har jo nesten 300.000 km på nakken allerede, selv om de helt sikkert har blitt byttet underveis.

Det er én ting til jeg lurer på. Om du ikke vet det, så bør du sjekke nøye før du kjøper bilen: Er denne trimmingen godkjent og ført inn i vognkortet? Står bremser og drivverk i forhold til den økte effekten?

Hvis ikke er det ulovlig. Enkelt, greit og brutalt. 

Jeg mener absolutt ikke å være en gammel kjiping som ikke unner noen noe moro.

Jeg vet at muligheten er minimal, men tenk over hva som kan bli konsekvensene om du kommer ut for en ulykke eller liknende med en bil som ikke er godkjent, men som har blodtrimmet motor... Det kan bli alt annet enn festlig. 

Du bør faktisk melde fra om dette til forsikringsselskapet også. Resultatet blir helt sikkert høyere forsikringspremie. I verste fall får du ikke forsikret bilen i det hele tatt.

Mener absolutt ikke å knuse bildrømmen din altså, og beklager veldig om jeg gjør det. Men det er nå engang forskjell på realitet og drømmer.

Er bilen godkjent og ombygget for den økte motoreffekten, stiller det hele seg annerledes så klart. Men en veldig, veldig grundig sjekk er allikevel helt på sin plass her! Ønsker deg lykke til med bilkjøp!

Les også: Ny motor - da skal du passe på

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Slik svindles det med bilforsikringen

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: