Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi 100, som etter hvert ble til A6, har i mange år vært en populær bilmodell, med en god dose statusfaktor.  

Audi er i dag helt på høyden med både BMW og Mercedes. Dette trekløveret utgjør det mange omtaler som de tyske premium-trillingene.

Slik har det vært lenge, men slett ikke bestandig.

Audi: Fra raring til luksusbil

Audi var en annerledes bil

Om vi skrur tiden noen få tiår tilbake  var situasjonen en ganske annen. Da var Audi definitivt et annerledes – ja nesten litt vågalt bilvalg.

Midt på 70-tallet valgte kundene heller Opel Rekord, Ford Granada eller Volvo 240. Dette ble ansett for sikre, trygge og fornuftige bilvalg. Skulle man være litt annerledes, ble det gjerne Saab 99 eller Peugeot 504. Andre var så vågale at de valgte japansk, i form av Mazda 929 eller Datsun 180B.

Det fantes selvfølgelig en og annen Audi også... Men – nei, men man forsto seg liksom ikke på de som valgte dette merket. DKW-anene, og dermed et ikke altfor godt rykte, hang nok kanskje litt igjen fra gammelt av?

Dette var verdens raskeste sedan i 1985

Denne selges nå

Derfor var det litt ekstra hyggelig da Audi 100-en på disse bildene dukket opp på finn.no forleden.

I tidsriktig brun metallik og med lekkert lyst interiør. Den har også de, den gang, typiske instrumentene med grønne tall.

Typisk 70-talls interiør i Audi 100. Faksimile fra finn.no
Typisk 70-talls interiør i Audi 100. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Denne bilen har også de karakteristiske, rektangulære frontlyktene og ikke de doble runde som ofte ettermonteres for utseendes skyld. Sammen med stålfelger og hjulkapsler gir dette bilen et autentisk uttrykk.

Det blir litt tidsmaskin over det hele, i tillegg har den ikke gått mer enn snaue 70.000 kilometer siden den trillet ut av fabrikkportene for snart 40 år siden. Bilen er fra 1976.

Fin bil – høy pris

Bilen ser veldig, veldig fin ut på bildene. Det følger med en proppet perm med dokumentasjon på historien. Slikt liker vi!

Prisen på 95.000 kroner gjør at bilen må være like fin som den ser ut. Minst.

Kanskje med unntak av Audi 100 S – en lekker coupe basert på nettopp 100 og med største motor på 115 hk, har liksom ikke Audi tatt helt av i klassikerkretser her hjemme, ennå.

Denne bilen har minste motor på 1,6 liter og 85 hk og er etter det undertegnede kan bedømme (uten å være ekspert på området...) en "L"-utgave, altså den rimeligste.

Karl har en Audi "ingen" har hørt om

Bilen var både fin og avansert.  Kanskje for avansert for nordmenn som hellerkjøpe Volvo, Opel og Ford på 70-tallet? Faksimile fra finn.no
Bilen var både fin og avansert.  Kanskje for avansert for nordmenn som heller kjøpe Volvo, Opel og Ford på 70-tallet? Faksimile fra finn.no

Populær i Tyskland

Bilen var på grunn av forhjulstrekk svært romslig innvendig, samtidig som det gjorde den god å kjøre. 

Audien lå nok noe foran de de nevnte fra Ford, Volvo og Opel, som var mer konservative, da den ble lansert i 1968.  Kanskje var det også noe som skremte kundene litt? Den gang mekket jo gjerne far i huset selv, mens mor stekte kjøttkakene...

Men modellen ble en stor suksess for Audi. Særlig på hjemmebane i Tyskland. Godt over 800.000 eksemplarer ble produsert mellom 1968 og 1976.

Dette er altså siste årsmodell av ur-100en – ofte kalt C1. I 1977 kom den helt nye og mer moderne C2. Med den begynte Audi for alvor kampen mot BMW og Mercedes. Men det er en annen historie.

Audi 100 GL 5E: Den første Audien med premium-ambisjoner 

Originalt reklamebilde av Audi 100, fra 1971.
Originalt reklamebilde av Audi 100, fra 1971.