Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det å kjøpe bil er – som regel – ikke akkurat sett på som en veldig god investering. En avskrivning på en tusenlapp i uka er slett ikke uvanlig på en nybil til 400.000–500.000 kroner.

Men det behøver ikke å være slik. Handler du smart, går det faktisk an å tjene penger. Til dels mye penger også – i alle fall om du har kombinasjonen flaks, dyktighet – og er på rett sted til rett tid.

Doblet verdi. Mange ganger ...

På noen år kan man faktisk oppleve at bilens verdi dobler seg. Ikke bare en gang, men mange, mange ganger.

Nedenfor har vi samlet et knippe biler som har hatt en nesten helt utrolig verdistigning de siste årene. Disse bilene har vært en bedre investering enn både bankinnskudd og aksjekjøp.

Så mye koster familiebilen deg i året

Over en tiårsperiode

Årene denne verdiøkningen baseres på er i tidsrommet 2004 til 2014. Altså over en tiårsperiode.

Prisene gjelder for det internasjonale markedet. 

Porsche 911 Carerra RS 2,7. Verdiøkning: 669 %

Gammel Porsche kan være gull verdt!
Gammel Porsche kan være gull verdt!

Det har regelrett tatt helt av! Eldre Porscher med luftkjølt motor blir dyrere og dyrere for hvert år som går. Skal du ha en slik, så kjøp nå. Ingenting tyder nemlig på at dette kommer til å snu med det første.
Aller størst verdiøkning og soleklar førsteplass går til den legendariske 911 Carerra RS 2,7 som kom i 1972 og er en skikkelig klassiker. Den har de ti siste årene har hatt en verdiøkning på voldsomme 669 prosent!

Aston Martin DB5. Verdiøkning 500%

Litt James Bond-faktor gjør ingen ting for prisene!
Litt James Bond-faktor gjør ingen ting for prisene!

Dette er bilen som har blitt udødeliggjort gjennom et antall James Bond filmer. Biler som er produsert i et begrenset antall og mye publisitet er en god kombinasjon med tanke på verdiøkning. Så også for denne - som seiler inn på en andreplass. 500 prosent verdiøkning står det absolutt respekt av!

Fem heftige James Bond-biler

Aston Martin DB6. Verdiøkning 478%

Klassisk, lekkert og for eierne: Lønnsomt!
Klassisk, lekkert og for eierne: Lønnsomt!

Den er ganske snarlik sin forgjenger DB5, men er altså arvtageren som ble produsert mellom 1965 og 1967. Og så denne i et beskjedent antall - og akkurat som DB5 med en voldsom verdiøkning de siste ti årene. Vi snakker her om 478 prosent. En pen investering det også med andre ord.

A/C Cobra. Verdiøkning 333%

Dette er et sjeldent - og eksklusivt - syn.
Dette er et sjeldent - og eksklusivt - syn.

Så er det tid for første amerikaner. Nei ikke Ford Mustang, ikke Chevrolet Camaro eller Dodge Challenger - men A/C Cobra. En rå og fullstendig kompromissløs bil med stor V8-motor, og brutal lyd. Mest beregnet for racerbanen.
De fleste som finnes er kopier eller replica-biler. De kan forsåvidt være like morsomme og tøffe, men verdiøkningen på 333 prosent gjelder de "ekte" bilene.

Shelby Cobra: Var dette verdens tøffeste "konebil"?

Aston Martin V8. Verdiøkning 295 %

Det koster litt å bli Aston Martin-eier, men som investering kan det være veldig smart.
Det koster litt å bli Aston Martin-eier, men som investering kan det være veldig smart.

Det må ha vært et svært godt tiår for Aston Mratin-eiere! For på femteplass er det duket for den tredje! Denne gangen er det V8-modellen som gjør krav på heder og ære.
Denne modellen ble produsert mellom 1969 og 1990 og er derfor noe vanligere enn de to foregående. Verdiøkningen er allikevel på rause 295 prosent.

 

Land Rover Series I. Verdiøkning 233 %

En gammel sliter som nå er kraftig på vei opp i pris.
En gammel sliter som nå er kraftig på vei opp i pris.

Dette er også et bil-ikon, men allikevel helt, helt annerledes enn de andre, lekre, eksklusive og raske sportsbilene på denne listen. Dette er en ekte sliter av den gode gamle sorten. Nemlig en Land Rover Series I. 233 prosent verdiøkning er det heller ikke noe å si på.

Jaguar E-Type. Verdiøkning 171 %

Verdens vakreste bil holder seg også pent i pris!
Verdens vakreste bil holder seg også pent i pris!

Nok en engelskmann. Noen en eksklusiv og sporty variant. Denne gangen i form av den som har blitt kåret til verdens vakreste bil. Nemlig Jaguar E-Type. Prisene på disse har jo steget jevnt og trutt over mange, mange år nå - og det har tydeligvis ikke stoppet ennå. 171 prosent på ti år er vel verdt å ta med seg.

Slik sto verdens vakreste bil – i 18 år

Ferrari Testarossa. Verdiøkning 140 %

Nå er Testarossa for alvor på vei opp i pris.
Nå er Testarossa for alvor på vei opp i pris.

Den var utrolig populær da den var ny. De siste årene derimot har det liksom vært litt stille rundt 80-tallsikonet (som også ble produsert på 90-tallet). Den har vel kanskje ikke vært ny nok til å være kul, og ikke gammel nok til å være ekte klassiker. Og på den måten ramlet litt mellom to stoler. Nå er derimot prisene på vei opp - og det stopper neppe her. 140 prosent verdiøkning - så langt ...

Chevrolet Corvette. Verdiøkning 132 %

Klassisk amerikansk, denne har mange lyst på, dermed presses prisene oppover.
Klassisk amerikansk, denne har mange lyst på, dermed presses prisene oppover.

Dette er bilen som - uten unntak - har vært en stor hit siden den ble lansert tilbake på 50-tallet. Og det er den fortsatt. Har du hatt en slik i garasjen, kan vi overbringe de hyggelige nyhetene om at verdien på den har steget med 132 prosent de siste ti årene.


Så hvem påstår at biler ALLTID er en dårlig investering? Det stemmer ikke alltid - heldigvis.

Les også: Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!

 

 

Laster inn forumet...