Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilutstillingen i Genéve er nylig avsluttet. Det var over 700.000 besøkende på messen, som regnes for en av årets aller viktigste.

Broom var på plass, og vi har fått med oss stort og smått av de hundrevis av utstilte modellene. Her har vi plukket ut de ti viktigste for det norske markedet i 2015.

Disse bilene kommer du til å se mange av på veiene om ikke så lenge…

Les også: Nå braket det løs - bilnyhetene står i kø

Og utstillingens viktigste bil var…

La oss komme til poenget med en gang. Hva mener du er den aller viktigste modellen her?

– Sett med norske øyne, og kanskje faktisk uansett hvilket land du kommer fra, så er det nye Volvo XC90. Den var konstant omringet av nysgjerrige journalister, og du måtte stå i kø for å få kikket nærmere på den og sitte i den, sier Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen, sammen med Volvo XC90. Her i hyridutgaven med 400 hk.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen, sammen med Volvo XC90. Her i hyridutgaven med 400 hk.

Kjøper i blinde

Og det er ikke bare pressen som hungrer etter å få fingrene på denne bilen. Det gjør også kjøperne. Ikke minst de norske.

Her hjemme har nemlig XC90 blitt omsatt for en milliard kroner – FØR lansering!

– Det er sensasjonelt bra! Dette er tross alt ingen billig bil – og bare et svært begrenset antall av de som har bestilt den, har sett den i virkeligheten, forteller Møller Johnsen.

XC90 passer da også veldig godt til nordmenn – den er stor, romslig, har høy bakkeklaring, firehjulsdrift, og ikke minst, den er den sikreste bilen Volvo noen gang har laget. Det sier ikke så lite.

– Det er dieselmotoren med 225 hk som er storselgeren. Men faktisk er også ”verstingen”, den labare hybriden med 400 hk og en prislapp på over en million kroner, overraskende populær.

Les også: Vant verdens viktigste bilpris 

– Forbasket bra

En annen viktig bil er VW Passat. Dagen før messen åpnet, ble den kåret til Årets Bil.

– Det er ikke den mest spennende bilen du kan finne. Men den er forbasket bra. Nesten irriterende lite å sette fingeren på. Akkurat dette kan VW veldig godt. Her er det plass, en rekke spennende motoralternativer, og den er nå tilgjengelig med så mye utstyr at den kan konkurrere med biler i premiumsegmentet, mener Møller Johnsen.

Den siste generasjonen av Passat har nettopp truffet markedet, og i løpet av sommeren blir den også tilgjengelig som ladbar hybrid.

– Det blir en svært interessant modell, som passer både norske avgifter og fokuset på lave utslipp.

VW Passat - her i Alltrack-utgave.
VW Passat - her i Alltrack-utgave.

”Norgesmodell”

En helt ny variant, nemlig andre generasjon av den litt offroad-pregede Alltrack, har verdenspremiere i Genéve.

– Dette er det vi liker å kalle en ”Norgesbil”. Biler som er litt høyreiste og har firehjulsdrift er veldig populært blant Ola og Kari Nordmann. Vi liker biler som passer til en aktiv livsstil. Men Alltrack kommer først over sommeren, sier Vegard.

Topp 10 viktigste modeller for det norske markedet i Geneve 2015

  1. Volvo XC90 (ny)
  2. VW Passat (ny)
  3. BMW Gran Tourer (ny)
  4. Mazda CX-3 (ny)
  5. Audi Q7 (ny)
  6. Toyota Avensis/Auris (facelift)
  7. Ford Mondeo (ny)
  8. Tesla Model S Dual Drive (4x4)
  9. Honda HR-V (ny)

VWs målsetning er at de skal selge rundt 4.000 Passat i Norge i 2015. Klarer de det, vil det være den mest solgte Passaten noen gang.

Les også: Dette er et kupp - på grunn av norske avgifter

BMW overrasker

Nummer tre på listen over de mest interessante nyhetene, er BMW 2-serie Gran Tourer. Det er noe så sjeldent som en flerbruksbil, signert et av de såkalte premiummerkene.

– I fjor fikk vi Active Tourer. Gran Tourer er forlenget med 21 cm. Den er fortsatt kompakt, men den ekstra lengden har gjort det mulig å presse inn et par seter til helt bakerst. Dermed har du sjuseter. Møller Johnsen, med sine 190 cm på sokkelesten, har på messen prøvesittet den bakerste seteraden…

– Ja, det var jo ikke akkurat god plass, he, he. Men for barn går det greit. Gran Tourer blir også tilgjengelig med firehjulsdrift – xDrive, som det heter på BMW-språket. Den kommer til norske forhandlere til sommeren, og BMW forventer å selge så mye som 700 eksemplarer i 2015.

BMW 2-serie Gran Tourer byr på syv seter.
BMW 2-serie Gran Tourer byr på syv seter.

Les også: Første smakebit på verdens dyreste SUV