Dennne luksusbilen er det ikke mange av på norske veier – en vaskeekte BMW 760i. Skulle du bli eier av en slik ny, måtte du ut med rundt 2 millioner kroner. I dag er prisen en helt annen ...
Dennne luksusbilen er det ikke mange av på norske veier – en vaskeekte BMW 760i. Skulle du bli eier av en slik ny, måtte du ut med rundt 2 millioner kroner. I dag er prisen en helt annen ...

Luksusflak med monsterkrefter

Ny i Norge kostet en slik 2 millioner kroner - sjekk prisen nå!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke hver uke at vi finner en BMW 760i til salgs i Norge. Dette var premiummerkets definitive flaggskip i 2005. Under panseret bor det en skikkelig V12-motor – noe som bare blir mer og mer sjeldent.

I denne bilen yter den voldsomme kraftkilden 445 hk. Og selv i en diger direktørbil, er det nok til å gi sportsbilytelser. 0-100 km/t er gjort på bare 5,6 sekunder. 

Det er derfor ikke så rart at denne modellen kostet skjorta, og vel så det, ny. Rundt to millioner kroner måtte du ut med for å bli den stolte eier av en 760i.

Nå er det imidlertid en helt annen historie. 10 år er gått – og plutselig kan du få en slik bil for 399.000 kroner.

Les også: Dette er noen av verdens dyreste bilulykker

Mer miljøvennlig enn diesel?

Det er smått utrolig hvor mye disse bilene har falt i pris. Med diesel som den nye- og verste miljøsynderen, er den dessuten plutselig mye mer miljøvennlig også. Rart å tenke på, men i byer kan en 760i være stemplet som "grønnere" enn en dieselmotor som slipper ut 0,4 l/mil. Hvem skulle tro det? 

Her kan du peke nese til dieselnaboen din, som risikerer å bli utesperret fra byen på vinterstid, mens du cruiser innover i rushtrafikken på første klasse ...

V12 er jo ikke akkurat hverdagslig å få tak i lenger, heller. Nettopp på grunn av miljøhensyn, blir både antall sylindre og volum stadig redusert. Denne er en av få "moderne" biler, hvor 12-eren fortsatt er i bruk.

Det skal være hyggelig å sitte i baksetet også i en 7-serie. Illustrasjonsfoto.
Det skal være hyggelig å sitte i baksetet også i en 7-serie. Illustrasjonsfoto.

Gammel, med moderne likevel

Og ja, vi kaller den moderne, selv om den er 10 år gammel. Noe av grunnen til det, er at disse bilene ble så fulladet med alt det siste og nyeste av teknologi, at den fortsatt holder tritt med mange av dagens nye modeller.

For eksempel har den adaptiv cruise control, stor navi, F1-giring på rattet, selvjusterende understell, soft close på dørene, stor navi, blue tooth og nøkkelfri start og adgang.

Legg til elektriske komfortseter i skinn, hengerfeste, takluke, 22" felger, TV og elektrisk rullegardin i bakruta, så begynner ekstrautstyrslisten å nærme seg komplett.

Klikk her for å se hele annonsen 

Komfortsetene til BMW regnes for å være blant de bedre på markedet ...
Komfortsetene til BMW regnes for å være blant de bedre på markedet ...

Forbruk

Bilen har rukket å rulle 107.000 kilometer. Men det er slett ikke mye, og motoren med sitt voldsomme volum på 6 liter er bygget for å vare.

Men det er klart at den begynner å kreve sitt, både av vedlikehold og forbruk. Oppgitt gjenomsnittlig forbruk er imidlertid ikke så ille som du kanskje tror. Den sniker seg nemlig såvidt under literen. Og det står det respekt av.

Men husk - oppgitte tall og faktisk tall kan det nok være ekstra stor forskjell på her ...

Les også: De mest ekstreme direktørbilene på bruktmarkedet

Design-sjokk

Designet på denne bilen ble i sin tid gitt mange karakteristikker, og ikke så rent få av dem var av negativ karakter. Da den bli vist første gang, satte den nemlig en skikkelig støkk i en heller konservativ kundegruppe. Det var et svært tydelig brudd med forgjengeren, som var viden akseptert som både elegant og nedtonet.

Slik var det ikke bilen som den nye sjefdesigneren Chris Bangle hadde manet fram.

Men med tiden, og ikke minst etter en vellykket facelift, ble den mer og mer akseptert. Og de som ga den en sjanse, og faktisk prøvekjørte, fikk bekreftet at BMW satte standarden på kjøreegenskaper. Igjen.

Les også: Her er Audi-verstingen som har tapt seg to milioner kroner!

Må fylles ofte 

Dette er altså en modell med en heller uvanlig historie. Og du vil fortsatt møte masse meninger om den, når det kommer til design.

Men det er jo også litt av sjarmen, nemlig å kjøre rundt i en bil folk legger merke til og ikke er likegyldige til. Slikt blir det mange samtaler av når du skal fylle bensin – og det vil du jo måtte gjøre ganske ofte.

7-serie, her i lang utgave.
7-serie, her i lang utgave.

Som vi har sagt før – men sjekk historikken grundig på slike biler, og få en skikkelig tilstandsrapport. Da kan du være lykkelig eier av et BMW-flaggskip i mange år ...

Les også: Kostet 2 mill nå - se prisen nå