Det ble satt en stopper for fredagskosen for mange da de skulle kose seg med fredagstacoen i helgen.

Matvaregiganten Rema 1000 har fått illsinte, skuffede og humoristiske tilbakemeldinger etter at de lanserte en sunnere versjon av deres eget tacokrydder.

Måtte skylle ansiktet i vann

Kunder forteller om gråtende barn, ødelagte fredagskvelder og tacolefser med pølser som kriseløsning etter at kjøttdeigen hadde gått i søpla.

Dan Olsen sier til Nordlys at både barn og voksne fikk magetrøbbel etter middagen.

– Det var bare jævlig. Sønnen min på fire begynte å gråte og datteren min som er seks måtte skylle hele ansiktet i vann og pøse på med lipsyl på leppene fordi de brant så fælt, forteller Dan Olsen til avisa. Småbarnsfaren ga klar beskjed til Rema 100 på Facebook om at han ikke var fornøyd med krydderet.

– Ungan går rundt å fiser så det buldra i veggen, æ har halsbrann for andre gang i mitt 34 år gamle liv og æ går rundt å smågulpa tex mex når æ prata, skriver 34-åringen i innlegget.

Han er ikke den eneste som reagerte negativt etter krydderblandingen.

Vi endte opp med å spise pølser i tortillalefsene, skriver en.

En annen forteller om en helg tilbragt på toalettet. 

De to minste barna på 6-7 år nekta å spise mer etter første bit. De 2 mellomstore på 9 og 12 år tynte i seg en porsjon, far i huset var tøff og prøvde seg på 2 porsjoner, men måtte da innrømme at barna hadde rett. Undertegnede( som ikke tåler sterk mat) hadde langt i fra noen god helg, det satt i systemet i 2 dager, skriver en annen skuffet kunde.

Mindre salt og uten sukker

Rema 1000 selv skriver i et eget innlegg på siden at de har forsøkt å gjøre krydderet sunnere med å fjerne sukkeret og redusere saltmengden.

– Krydderblandingen som ikke har tilsatt sukker og som er redusert med 15% salt, oppleves for sterkt av noen, mens andre liker det. Vi vurderer derfor å lage to varianter av krydderblandingen og merke disse med henholdsvis mild og sterk, skriver kommunikasjondirektør Mette Fossum Beyer i en e-post til TV 2.

Hun opplyser om at de nå har lagt inn en ekstra smakskontroll slik at merkingen av styrke blir så god som mulig.

Matvarekjeden skriver at de ønsker at varene skal falle i smak hos flest mulig og oppfordrer alle kunder som ikke er fornøyde til å ta kontakt med dem.