Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle ting har en begynnelse. Også store suksesser som VW Transporter.

Det faktum at det siden den spede starten har blitt produsert mer enn 11 millioner eksemplarer, bekrefter nettopp det.

Moroa er da heller ikke over. Om bare noen få uker vises nemlig en helt ny, og med det sjette generasjon, av VWs nyttekjøretøy-suksess.

Men la oss ta et tilbakeblikk og se på spede begynnelsen.

Produksjonen startet i 1950
Produksjonen startet i 1950

Det begynte rett etter krigen...

Vi må da skru tiden tilbake til 1947. Da var nemlig den nederlandske VW-importøren Ben Pot på fabrikkbesøk for å se på produksjonen av den etter hvert legendariske VW Bobla.

Han la da merke til noen motoriserte traller basert på nettopp Boble-plattformen som ble brukt til å frakte deler rundt i fabrikken – og han fikk en idé. Tydeligvis en svært god idé!

På et papirark lagde han en svært enkel skisse av noe som mest av alt så ut som en boks på hjul, men som baserte seg på Bobla. Han laget også en like enkel produktbeskrivelse og leverte det hele til konsernledelsen i VW.

Her får disse  VW-klassikerne nytt liv

Dette er et tidlig bilde av produksjonen på fabrikken iWolfsburg.
Dette er et tidlig bilde av produksjonen på fabrikken i Wolfsburg.

God på å kjenne igjen biler? Her kan du teste deg selv:

Ble virkelighet

De så potensialet. De første prototypene ble vist i 1949. Det var to varebiler, én kombinertbil og én liten buss, og det var VWs fabrikksjef Heinrich Nordhoff som sto for visingen.

Ha sa under visningen at "disse kjøretøyene vil ikke bli tatt på med silkehansker, men kommer til å bli behandlet grovt og hensynsløst".

Han lovte videre at de skulle være like robuste som Bobla, som de deler mange komponenter med. Blant annet motor og aksler.

De første motorene var på 1.131 kubikkcentimeter og ytelsen var på 25 hk ved 3.300 o/min.
Produksjonen kom i gang i mars måned i 1950. Nærmere bestemt på selveste kvinnedagen, 8. mars, trillet den aller første ut av fabrikkportene og ut i vårsola.

I 1951 kom den første campingbilen. Siden har det blittmange, mange flere..
I 1951 kom den første campingbilen. Siden har det blitt mange, mange flere..

Nei – dette er ikke bare en gammel folkevogn

65 år siden omtrent på denne tida

Vi snakker altså om et aldri så lite jubileum her. Det er nå altså ganske nøyaktig 65 år siden denne suksessen ble satt i produksjon.

Allerede ved utgangen av året var 8.001 biler produsert. Suksessen var et faktum. Etterspørselen var enorm. Prisen var gunstig, 5.850 tyske mark kostet den, og bilene ble brukt til å frakte alt fra sementsekker, via sigarer til aviser.

Behovet for en liten, enkel, men robust og billig distribusjonsbil var definitivt til stede.
Bilen ble da også omtalt som et "økonomisk under" i pressen. 

I 1951 ble den første campingutgaven presentert. I 1952 kom pickupen.  

I 1968 kom andre generasjon som ble kalt T2.
I 1968 kom andre generasjon som ble kalt T2.

Dette er bilen VW aldri bygde

4 år – 100.000 biler! 

Fire år etter lanseringen nådde man 100.000 biler. Og VW Type 2 (type 1 er Bobla) fantes da i 30 forskjellige konfigurasjoner.

Den daglige produksjonen lå på rundt 80 biler. De skulle gjerne produsert flere, men fabrikk-kapasiteten var sprengt. Bobla ble jo produsert parallelt og var en enda større suksess.

I 1956 ble T2-produksjonen flyttet til en helt ny fabrikk i Hannover, der VW fortsatt lager sine Transportere.

VW Transporter / Caravelle T3 var den siste med motoren bak.
VW Transporter / Caravelle T3 var den siste med motoren bak.

Ser du hva som er ulovlig på dette bildet?

Nye generasjoner – nye suksesser

Første generasjon T1 ble produsert så og si uforandret i 17 år – til og med 1967.

I 1968 så T2 dagens lys. Litt mer moderne i karosseriet, men ut over det tro mot det opprinnelige konseptet. Suksessen fortsatte, og bilen solgte godt.

Etter 11 år med T2 var det klart for T3. Også den med betydelig kassefasong. Ja, den var nesten mer kassete enn noen gang, faktisk. 

Den kom etter hvert både med firehjulstrekk og med vannavkjølt motor. Også den solgte svært bra.

I 1990 kom det et generasjonsskifte med T4. . Bilen fikkmotor foran og forhjulstrekk.
I 1990 kom det et generasjonsskifte med T4. . Bilen fikk motor foran og forhjulstrekk.

Volkswagen Caravelle T3 – 80-tallets kasseracer

Generasjonsskifte i 1990

Det var først da T4 kom i 1990 at det opprinnelige konseptet ble fraveket. Plutselig fant vi motoren foran og da selvfølgelig med forhjulstrekk – alternativt firehjulstrekk...

Endringene var ikke på noen måte dramatiske i forhold til T4, da T5 ble lansert i 2003. En bil som nå synger på siste verset. I første uke av april vises nemlig den nye T6.

Etter at hovedkonkurrent Toyota Hiace forsvant, har VWs T-serie vært Norges suverent mest solgte varebil i sitt segment. Mye tyder på at suksessen fortsetter med kommende T6.

11 millioner kjøretøyer sier jo sitt. I dag er mer enn 12.000 mennesker tilknyttet VWs nyttekjøretøyanlegg i Hannover, og står klare til å fortsette suksessen med T6! 

VW Transporter er jo også kjent som hippiebussen fram fornoen!
VW Transporter er jo også kjent som hippiebussen fram for noen!

Dette må være verdens tøffeste Folkevogn?