Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Datsun har vært bort fra det norske bilmarkedet i mange år.  Det er over 30 år siden merket skiftet navn til Nissan.

Det betyr også at det begynner å bli langt mellom Datsuner i brukmarkedet. De aller, aller fleste har forlengst endt sine liv hos en bilopphugger.

Men nå har Datsun-navnet plutselig dukket opp hvis du søker etter bruktbil på Norges største rubrikk-nettside, finn.no. Og det har en helt spesiell årsak.

Nytt billigmerke

Bjørn Brun i Drammen selger nemlig en svært strøken 1971-modell Datsun. Og da han skulle legge den ut til salg, tok han like godt kontakt med finn.no - og argumenterte med at det var på tide å få inn egen kategori for merket.

- Jeg måtte forklare dem at Datsun er på vei inn på markedet igjen. De har jo startet opp produksjon blant annet i Russland, forteller Bjørn.

Datsun er nemlig relansert som Nissans eget billigmerke. Det kan også bety comeback i Norge etter hvert. Men enn så lenge må vi nøye oss med godt voksne eksemplarer. Som det Bjørn selger.

Vi feiret comebacket med å mimre - tilbakeblikk på Datsun

En gang et vanlig syn på norske veier, nå er det ikke mange igjen av disse. Foto: Privat
En gang et vanlig syn på norske veier, nå er det ikke mange igjen av disse. Foto: Privat

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Tok den i bytte 

- I fjor averterte jeg en klassisk Toyota Hilux, og fikk voldsom respons på annonsen. En av de som var interessert, eide denne Datsunen. Den har aldri vært avertert, men eieren foreslo bytte. Og jeg klarte ikke å si nei til det, sier Bjørn.

Datsunen ble registrert 7. april i 1971, i Harstad. Siden har den hørt hjemme her. Bilen hadde ikke rullet mer enn 130.000 kilometer da den ble totalrestaurert i i 2001. 

- Jobben er svært bra utført av Åsmund Gjerdin i Harstad. Han har visst garasjen full av Datsuner, forteller Bjørn.

Tidsriktig og enkelt interiør. Her er det ikke mye som kan gå i stykker. Foto: Privat
Tidsriktig og enkelt interiør. Her er det ikke mye som kan gå i stykker. Foto: Privat

240Z: Starten på et sportsbil-eventyr

Tidstypisk design

Nå har den tidsriktige japaneren rullet 141.000 kilometer.  Modellen var et vanlig syn på norske veier på 70- og 80-tallet. Den kom i flere utgaver og var kjent som en kvikk og ukomplisert bil.

Original brosyre fra da den var ny. Foto: Privat.
Original brosyre fra da den var ny. Foto: Privat.

Designet er typisk for sin tid. Rette, enkle linjer. Funksjonelt og praktisk, der fronten er den delen som har fått mest pynt. På denne tiden var det ikke uvanlig at de minste og enkleste modellene hadde to lykter foran. De litt mer påkostede biler hadde fire, som denne. 

Alt er originalt

- Bilen går som en klokke og alt fungerer som det skal. Elektronikk som kan by på problemer, er selvsalgt befriende fraværende. Det eneste som er uoriginalt er hjulene. De originale er ikke så veldig pene, opplyser selgeren som har lagt ut bilen til 75.000 kroner. 

- Det er ikke lett å vite hva som er "riktig" pris her. Jeg har bare funnet én direkte sammenlignbar bil. På hele kloden. Så jeg starter med 75 store. Biler som dette skal jo egentlig ikke selges. Men jeg har kommet til at det er mye bedre at en entusiast kjører rundt og viser den frem, enn av den bare blir stående, avslutter Bjørn. 

Er du god på å kjenne igjen biler? Det kan du teste her:

Rette og firkantede sedanlinjer. Det var liksom slik det skulle være på tidlig 70-tall. Foto: Privat
Rette og firkantede sedanlinjer. Det var liksom slik det skulle være på tidlig 70-tall. Foto: Privat

LES OGSÅ: Derfor forsvant Datsun