Kompakt og litt høy firehjulstrekker med god plass og mye
utstyr bør passe det norske folk som hånd i hanske.
Kompakt og litt høy firehjulstrekker med god plass og mye utstyr bør passe det norske folk som hånd i hanske.

Denne kan gi en etterlenget opptur

Hyundai går tilbake til et velkjent SUV-navn.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tucson heter den og ser svært så smakfull ut. Rett og slett litt små-tøff.

Det passer nok bra. For er det noe Hyundai i Norge trenger – så er det en bil som kan gi salget et tiltrengt løft.

De siste årene har de vært nede i en bølgedal. Både 2013 og 2014 er nok år man helst vil glemme så fort som mulig der i gården.

Men den helt nye Tucson kan definitivt være bilen som snur den kjedelige trenden.

Dette er også en tøff Hyundai-nyhet

Nye Hyundai Tucson er utviklet i Europa
Nye Hyundai Tucson er utviklet i Europa

Slå rekorden

SUV-salget er viktig for Hyundai. I 2014 utgjorde salget av nettopp denne biltypen mer enn 25 prosent for merket, både i Europa og Norge.

Med denne nykommeren er ambisjonen  å slå sin egen rekord på 1 million solgte SUV-er fra 2001.

Men konkurransen i kompakt SUV-segmentet er knalltøff, så de kommer ikke til å få noe gratis. Vi kan jo nevne sterke konkurrenter som Toyota RAV4, Nissan Qashqai, VW Tiguan og ikke minst konsernbroder Kia Sportage (det er Hyundai som eier Kia) 

Utviklet i Europa

Den nye Tucson er både designet og utviklet i Europa. Peter Schreyer heter mannen bak designet. Det viser nok ikke så rent lite av hva vi kan forvente av Hyundai i framtiden.

Linjene er modige og og skarpe, og passer godt til det litt barske uttrykket en SUV ofte forventes å ha.

Den heksagonale grillen med de smale LED-lysene vil nok gå igjen på flere modeller framover.

Hyundai: Dette bilmerket fikk dårligere garanti

Mer komfort, høyere opplevd kvalitet og mye nytt utstyr skal
gjøre Tucson attraktiv.
Mer komfort, høyere opplevd kvalitet og mye nytt utstyr skal gjøre Tucson attraktiv.

Mye nytt utstyr tilgjengelig

Interiørmessig kombineres høyere opplevd kvalitet med god ergonomi . Setene skal gi bedre støtte til lårene enn på tidligere modeller. Dessuten blir de tilgjengelig med både varme og kjølefunksjon.

Nye Tucson har 513 liter bagasjeplass med alle setene oppe. Bakluken er helautomatisk med handsfreefunksjon.

Det nye navigasjonssystemet er mer enn tre ganger raskere enn tidligere, grafikken er tydeligere og mer moderne.

Nye Tucson får nå også mye mer - og etterlengtet - sikkerhetsutstyr om bord.
Vi nevner blant annet: Automatisk lukeparkeringsassistent. Automatisk nødbrems for fotgjengere / hindringer, filskiftvarsler, 180 graders radar som holder oversikt rundt bilen og automatisk trafikkskilt-gjenkjenning.

Hyundai Sonata: Plutselig var de som sunket i jorden

Kommer til Norge i august

Bilen blir tilgjengelig med både firehjulstrekk og forhjulstrekk.

Nye Tucson erstatter dagens ix35, som ikke ble den suksessen her hjemme som man hadde håpet på. Om det er noe kjent med navnet - så erstattet iX35 nettopp Tucson. De har altså valgt å ta det gamle navnet tilbake.

Tucson kommer til Norge rett etter sommerferien. Vi kommer tilbake med flere spesifikasjoner og priser så snart de foreligger.

Les også: Det var kaos i Hyundai-butikken