Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Import av biler har lenge vært populært i Norge – både fordi det finnes langt mer å velge mellom i utlandet, og fordi det kan være penger å spare. 

Men terskelen for å begi seg ut på import-eventyr er nok rimelig høy, for den vanlige mannen- og kvinnen i gata. Det er en del papirarbeid som må gjøres, du bør ha gode kontakter i Tyskland, bilen skal hentes og fortolles – ja, det er i det hele tatt ganske mye å huske på.

Men bilauksjonsfirmaet KVD har tenkt å gjøre noe med det. Derfor starter de nå en helt ny tjenste i Norge. Lovnaden er at du skal kunne kjøpe deg bil fra Tyskland, Europas største bilmarked, akkurat like lettvint som om den var fra Norge.

Interesse for import

KVD har vært etablert i Norge et par år - men har allerede i flere år vært en sentral bilformidler i Sverige. Deres konsept handler om nettauksjoner. De kan også hjepe både firma og privatpersoner med å selge bil via deres auksjoner. Den siste tjenesten startet de med mot slutten av fjoråret.

Men nå er de altså klare for å gjøre tilgangen til det tyske bilmarkedet mye lettere.

- Vi ser jo at det er mange som er interessert i import, blant annet fordi det da er enklere å finne akkurat den bilen de vil ha. Og det skal vi hjelpe til med. Gjennom vårt kontaktnett i Tyskland og den anerkjente KVD-testen, som blant annet avslører juksing med kilometerstand, skal dette bli en ny, trygg og lettvint måte å importere bil på, mener daglig leder av KVD Norge, Vegard Lunde.

Les også: Så lett kan du bli kvitt bilen din

Noe lenger leveringstid

Konseptet er mer eller mindre identisk med hvordan de auksjonerer biler  i Norge.

- Som kunde vil du knapt merke forskjell, bortsett fra at bilen altså kommer fra Tyskland. De bilene som auksjoneres fra Tyskland vil være tydelig merket i annonsen. De som er interessert legger inn bud, og hvis de får tilslag, blir bilen levert nøkkelklar. Akkurat som om de hadde kjøpt den i Norge. Ikke noe ekstra å tenke på i det hele tatt, forteller Lunde.

- Vi er svært opptatt av at de bilene vi selger holder nivået som norske bilkjøpere krever. Derfor tar vi fullt reklamasjonsansvar i henhold til norsk kjøpslov på alle bilene vi importerer fra Tyskland, understreker Ulrika Drotz Molin, administrerende direktør i KVD.

Det eneste du må ta høyde for om du kjøper bil fra Tyskland, er at leveringtiden til Oslo blir tre uker. 

- Bilen leveres kjøreklar fra KVDs anlegg i Oslo. Hvis man ønsker bilen levert andre steder i landet, har vi gode kontakter som kan frakte bilen trygt og til en rimelig pris, understreker Lunde.

Les også: Topp 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe

Fem biler med en gang

Det nye tilbudet starter onsdag 11. mars. Da legges fem tyske biler ut for salg hos KVD. Det blir en VW Tiguan, to Audi A4, en VW Touareg og en Mercedes R-klasse.

- Vi starter der – både fordi vi tror disse kan være representative, og fordi vi vil sjekke responsen. Men om interessen er stor, er det ikke noe problem for oss å øke antall biler betydelig, sier Lunde. 

Les også: Ville du skjønt at denne annonsen var svindel?

- Trygt og lettvint

- Men hvor trygg kan kunden være på at bilen de får er i god stand, og at historikken er i orden?

- Vi bruker bare forhandlere som vi kan stole på i Tyskland. Det er det viktigste. I tillegg går hver bil gjennom vår KVD-test, som kan sammenlignes med NAF-testen. Testen utføres våre egne testeksperter, som er på plass i Tyskland. På den måten får vi luket bort feil eller mangler. Vi har akkurat de samme vilkårene for levering og garanti som på norske biler. Det skal i praksis ikke være noe forskjell på å kjøpe bil fra Hamburg eller Hamar. 

Store ambisjoner

- Hva tenker dere om markedet for denne typen auksjoner?

- Vi har store ambisjoner. Hvis markedet vil ha 500 biler hver uke, så skal vi kunne fikse det. Vi vil bare sjekke interessen først.  

Bruktimport utgjorde om lag 5 prosent av det totale bruktbilsalget i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OVF). Blant de mest bruktimporterte modellene toppet Nissan Leaf i 2014, etterfulgt av BMW 5-serie, Mercedes Benz E-klasse og Volkswagen Golf.

Les også: - Er det smart å bruktimportere bil?