I dag lanseres en ny elbil i Norge

Og den presser virkelig prisene i klassen.

Det har tatt en tid, men nå er Smart Electric endelig i Norge - nå har salget startet.
Det har tatt en tid, men nå er Smart Electric endelig i Norge - nå har salget startet.

Norge har blitt et foregangsland for elbiler, og få markeder har maken til det utvalget vi har i elektriske kjøretøyer.

I dag blir det enda mer å velge mellom for kjøperne. Smart har nemlig akkurat startet salget av sin Electric Drive. 

Denne modellen kom ut på det internasjonale markedet for halvannet år siden - men til Norge har den ikke blitt tatt inn, før nå.

Konkurransedyktig pris

Smart ForTwo har bare plass til to - til gjengjeld er den en svært smidig og anvendelig bybil.
Vi snakker kompakt toseter, og slik sett en bil som vil passe godt for bykjøring - og for de som ikke trenger baksete.

Dermed vil den kunne passe mange elbilbrukere godt. Ikke minst når vi vet at prisen er svært konkurransedyktig. Smart Electric skal starte på 142.500 kroner, importøren lover at det er en velutstyrt bil.

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

145 kilometer

Blant standardutstyret har den varmeseter, regnsensor, oppvarmede og elektronisk justerbare speil, og LED-kjørelys. Vinterdekk er også inkludert i prisen.

Det er mye fokus på rekkevidde blant elbilene, her har Smart valgt å ikke kaste seg på kappløpet om mest mulig. ForTwo "nøyer seg" med 145 kilometer. Det begrunner de selv blant annet med at de fleste potensielle kjøpere har behov for en rekkevidde på mellom 30 og 40 kilometer daglig.

Batteripakken er levert av Deutsche AvccuMotive og har en kapasitet på 17,6 kWh.

Fra en vanlig hjemmelader, går det fra tomt til fullt på rundt sju timer. 

Elbil-suksessen fikk en storebror

Bare 130 biler

Motoren har effekt på 75 hestekrefter og dreiemoment på 130 nm. Dette sikrer akselerasjon fra 0-100 km/t på 11,5 sekunder, toppfarten er på 125 km/t.

En rekke importører har opplevd at etterspørselen har overgått det de har klart å skaffe av elbiler til Norge. Det kan nok også bli tilfelle for Smart Electric. Det norske markedet har nemlig bare blitt tildelt 130 biler i år.

Derfor fikk elbil-eier hevet kjøpet

Kom på jobb - og fikk dramatisk beskjed