FRA SPURTER TIL TEMPOSPESIALIST?: Alexander Kristoff har det som skal til for å hevde seg i begge grenene, mener treneren. Foto: AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE.
FRA SPURTER TIL TEMPOSPESIALIST?: Alexander Kristoff har det som skal til for å hevde seg i begge grenene, mener treneren. Foto: AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE.

I fremtiden kan også dette bli en Kristoff-spesialitet

– Alexander har potensialet til å bli veldig god på tempo, sier treneren.

Se Paris-Nice med Alexander Kristoff og Lars Petter Nordhaug fra 8.-15. mars på TV 2 Sportskanalen og Sumo. Prologen ser du fra 13.55 søndag.

Alexander Kristoff har konkurrert 14 dager i 2015 og vunnet på smått sensasjonelt fire av de. I tillegg har han en andre - og tredjeplass på en CV som er i stadig ekspansjon.

Søndag stiller han til start i Paris-Nice, «rittet mot solen», i det som markerer starten på sykkelsesongen på TV 2. Men seiersmulighetene på dag én, en 6,7 kilometer kort prolog, regnes som minimale.

STEIN  ØRN: Kristoffs trener og svigerfar. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.
STEIN  ØRN: Kristoffs trener og svigerfar. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.

Storspurteren har nemlig aldri vunnet en individuell tempoetappe, til tross for at han har en fysikk som ikke er helt ulik den folk som Thor Hushovd, Tom Boonen og Marcel Kittel har - store spurtere som også har hevdet seg, og i Hushovds tilfelle briljert, i kampen mot klokka på prologer og korte tempoetapper. 

Skal vi tro Kristoffs trener, Stein Ørn, er det langt fra utenkelig at vi kan se Katjusja-spurteren gjøre som sine ovennevnte kolleger og vere med å prege også tempoetapper i årene som kommer.

– I sine yngre dager var han nesten alltid topp ti
– Det er helt klart noe Alexander kan bli god på. Men da må det bygges egenskaper og settes langsiktige mål. For det er gjerne sånn i sykkelsporten at man må bygge ned noen andre ting om man skal bygge opp nye egenskaper. Men det kan absolutt bli et mål i fremtiden. Jeg vil anslå at han kan komme til å beholde spisskompetansen sin i spurtene i fem, seks, sju år til, men mot slutten av karrièren kan det godt hende at han vil kjøre fortere på tempo når han mister litt av toppfarten, sier Ørn til TV 2.

– Er tempokjøring noe Alexander liker og har sansen for?

– I sine yngre dager i U23-klassen var han nesten alltid topp ti på tempo, men da også ble det et spørsmål om å prioritere. Men Alexander er gjerne typen som kjører bra om han må, så under gitte forutsetninger kan han hevde seg, sier han, og peker til De Panne tredagers, i Belgia, for to år siden.

Da ble Kristoff nummer seks på en 14,75 kilometer lang individuell tempo, foran spesialister som Tom Dumoulin, Luke Durbridge og Michael Hepburn, og ble nummer to sammenlagt. I Tour of Qatar tidligere i år kom han inn på en mer enn respektabel 26. plass i et sterkt tempofelt.

Gode prologer er ofte essensielt for å kapre ledertrøyer i ritt som Paris-Nice og Tour de France, og Ørn bekrefter at det er noe de «tenker på».

– På en flat tempo har Alexander potensialet til å bli en veldig bra og veldig sterk rytter. Men har han en litt annen muskulatur nå enn den han trenger. Han har en blanding av raske og langsomme muskelfibre, men han mangler de «midt i mellom» som man ofte trenger på tempo. De må han i så fall etablere og fokusere litt på andre muskelgrupper.

Få med deg det siste fra Paris-Nice og sykkelsporten her!

– Det reduserer vinnersjansene til Kristoff
Fremtidig tempospesialist eller ikke: Kristoff og de andre spurterne i Paris-Nice har litt å glede seg til de neste dagene.

Etter søndagens prolog venter tre hovedsaklig flate etapper som alle kan ende i massespurter. De fire siste etappene er reservert klatrerne og sammenlagtfavorittene, men Team Kristoff har mål om triumf før den tid.

– Målet er å vinne en etappe. Han hadde nøyaktig samme rittprogram i fjor som han har i år, og han er på et nivå som er minst like høyt i år. De gode resultatene i år er en konsekvens av veldig god hjelp fra laget. Riktig nok er det bare Jacopo Guarnieri av de nærmeste hjelperne hans som er med her i Paris-Nice, og det kommer til å bli utfordrende. Det reduserer selvsagt vinnersjansene hans. I moderne sykling trenger man all støtten man kan få i spurter. Det så vi i Tour de France i fjor - Alexander hadde vunnet to etapper til om han hadde hatt maksimalt med støtte, sier Ørn.

Verdens kanskje to raskeste spurtere, Marcel Kittel og Mark Cavendish, prioriterer Tirreno-Adriatico over den 73. utgaven av Paris-Nice i år, men Kristoff får likevel formidabel konkurranse på de flate etappene i form av den tyske duoen André Greipel og John Degenkolb, samt den lovende franske trioen Nacer Bouhanni, Arnaud Démare og Bryan Coquard. 

Wiggins' siste etapperitt
Av sammenlagtrytterne finner man navn som regjerende verdensmester Michal Kwiakowski, det italienske vidunderbarnet Fabio Aru, amerikanerne Tejay van Garderen og Andrew Talansky, franskmennene Romain Bardet og Jean-Christophe Péraud, Team Sky-ess Richie Porte, og sensasjonsmannen i fjorårets Tour de France, Rafal Majka.

For å nevne noen.

Og så Bradley Wiggins, da. Det eksentriske Sky-ikonet som i Paris-Nice sykler sitt siste etapperitt for laget. 

34-åringen vil bruke etapperittet som oppkjøring til sesongens store mål, Paris-Roubaix, før han deretter forlater Sky til fordel for sitt eponyme Kontinental-lag. Med Team WIGGINS skal Tour de France-vinneren fra 2012 satse mot timesrekorden på bane og OL i Rio 2016.

– Det kommer til å bli trist å se han forlate oss, det er sikkert. Han kommer til å starte Paris-Nice, hans siste etapperitt, og han kommer til å være klar for det. Deretter er det Paris-Roubaix, og han kommer til å være klar til det også. Det er ingen grunn til at han ikke skal kunne vinne der, sier lagsjef Dave Brailsford til Sky Sports.