Sjåføren parkerte godt oppå fortauet, men mente at det måtte jo være greit. Foto: Tromsø Parkering.
Sjåføren parkerte godt oppå fortauet, men mente at det måtte jo være greit. Foto: Tromsø Parkering.

Bileieren: – Vær så vennlig å kanseller boten min

Kan du skjønne hvorfor han klaget?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En tsjekkisk turist i Tromsø strevde med å finne parkeringsplass, og bestemte seg rett og slett for å parkere på fortauet i Kirkegårdsveien, rett over Tromsø sentrum.

Da turisten kom tilbake til bilen, hadde han fått en bot.

Den bestemte han seg for å klage på, skriver Nordlys.

- Ikke til hinder

Til Tromsø Parkeringer skriver han:

- Vær så snill å kanseller boten min for jeg trodde jeg parkerte helt lovlig, og var ikke til hinder for andre biler.

Tromsø Parkering skriver i deres svar at i Norge er det ulovlig å parkere på fortauet, og at han hadde tatt hele fortauet, noe som førte til at gående måtte ut i veien for å komme forbi.

Han fikk ikke ettergitt boten.

Les også: Ble trukket syv ganger betalingsavgift

Sulten baby

En gjennomgang av de rundt 1500 klagene som Tromsø Parkering får inn hvert år, viser at det er svært mange grunner til at tromsøværinger mener de ikke burde få parkeringsbot.

En skriver: «Jeg hadde en veldig sulten baby, så jeg glemte å betale parkeringsbillett».

En annen mener hun burde få boten kansellert ettersom hun hadde vært på et arrangement på UiT der frigjøringslederen Mahatma Ghandi ble feiret. Kvinnen hadde stått parkert over en time lengre enn hun hadde betalt for. Hun skriver:

«Boten er nu betalt. Samtidig tillater jeg meg å be om at dere refunderer beløpet - i den gode saks tjeneste?»

Ingen av de to fikk boten kansellert.

- Mye fantasi

-Forklaringene spenner seg over hele spekteret. Det er mye fantasi blant folk, forteller Tore Bentzen, fagsjef i Tromsø Parkering.

Han går gjennom de aller fleste av de rundt 1500 klagene som kommer inn hvert år, og må avgjøre om boten skal opprettholdes eller ettergis.

-Det er mange som spør om vi ikke bare kan være greie. Men det kan vi ikke. Vi må være rettferdig og i mange tilfeller streng.

Han forteller at de ikke uten videre kan ta menneskelig hensyn.

- Vi prøver så godt det lar seg gjøre å få dokumentert hendelsesforløpet. Hvis klagen kan dokumenteres så kan det hende at man får medhold. Men vi kan ikke alt for god fisk, jeg vet at det er en god del som lyger.

Rundt 20 prosent av klagene får medhold.

Skulle skrive dårlig anmeldelse

Verken smisking eller trusler hjelper på fagsjefen. Han har blant annet måtte opprettholde en bot fra en fransk kvinne som hadde kommet til Tromsø for å skrive en anmeldelse av byen for en reisebok. Hun truet med at om ikke boten ble kansellert, ville ikke anmeldelsen fra Tromsø bli bra.

- Jeg har også blitt personlig konfrontert av en fransk turist som fikk bot. Da jeg fortalte henne at jeg bare gjorde jobben min, sa hun at sist gang hun hørte noen si det var da tyskerne invaderte Frankrike under andre verdenskrig.

Les flere bilsaker i Nordlys motormagasin her

Les også: Slik slipper du unna parkeringsboten