Kjos' knallharde oppgjør med egne piloter: – Det finnes fagforeninger som har drept flyselskaper

Fagforeningens svar til Kjos: – Det finnes mange eksempler på ledere som har drept flyselskaper.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos fikk besøk av pressen på hovedkontoret på Fornebu onsdag ettermiddag.

– Personlig, så synes jeg det er forferdelig tragisk at så mange passasjerer rammes, åpnet Bjørn Kjos.  

Få siste nytt om streiken her.

– Vi leier inn kapasitet

35.000 passasjerer er rammet etter at alle innenriksflyginger i Norge, Sverige og Danmark er kansellert på grunn av pilotstreiken.

Flere ganger i løpet av den nesten 30 minutter lange pressekonferansen poengterte Norwegian-toppen selskapets plikt til å ta hånd om passasjerene. 

Selskapet har blant annet leid inn fly og mannskap fra andre selskaper for å begrense skadene. Kjos avviser samtidig beskyldningene om streikebryteri. 

– Vi leier ikke inn piloter, vi leier inn fly. Det er kapasitet som vi leier inn, fortsetter Norwegian-sjefen. 

– Mange fagforeninger har drept flyselskaper

Norwegian gikk med mer enn én milliard kroner i underskudd i 2014. Kjos sier at det er begrenset hvor lenge streiken kan pågå.

– Vi har ikke råd til å ta det i all uendelighet. Da vil de streike selskapet nedenom og hjem.

– Det er ikke det at vi går konkurs i morgen, dagen etter eller dagen deretter. Men vi har 5000 ansatte som vi må ta hånd om, fortsetter han, og legger til at Norwegian har 2,1 milliarder kroner i egenkapital.

– Det finnes mange eksempler på fagforeninger som har drept flyselskaper, så alt er mulig, sier Kjos.

Parat svarer

Kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i fagforeningen Parat velger å svare Bjørn Kjos på følgende måte:

– Det finnes mange eksempler på ledere som har drept flyselskap, så alt er mulig, sier han til TV 2.

– Må finansiere flyene våre

Pilotene er ansatt i selskapet Norwegian Air Norway (NAN). Ifølge Kjos er det helt uaktuelt å ansette pilotene i morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS).

Pilotene krever at ansatte med base i Skandinavia skal ha en likeverdig tariffavtale med morselskapet.

– Vi kan ikke ha 5000 ansatte i et holdingselskap. Vi må ha et rent selskap som bankene og finansieringsinstitusjonene kan forholde seg til. Dette er nødvendig for at vi skal kunne finansiere de 240 flyene våre, sier Bjørn Kjos. 

Han avviser også blankt ryktene om at Norwegian ønsker å slå datterselskapet konkurs. Det spekuleres i om Norwegian vil forsøke å ansette pilotene i et nytt bemanningsselskap

– Dette har ikke vært diskutert engang i konsernet, fortsetter han.

– Det er utallige eksempler på fagforeninger som har klart å streike selskaper til konkurs, men vi har ingen planer om å slå det konkurs. Vi vil jo ikke slå et datterselskap konkurs.