I år er det slutt for denne bilen

Nå skal de heller satse på stort volum.

Mini-familien har vokst til en rekke modeller de siste årene, men nå skal det strammes inn i utvalget.
Mini-familien har vokst til en rekke modeller de siste årene, men nå skal det strammes inn i utvalget.

Ny-lansering av Mini har vært en eneste stor suksess for eierselskapet BMW. Den første "nye" Minien traff blink med retro-styling, kombinert med moderne teknologi.

Det tok ikke lang tid før BMW virkelig fikk blod på tann, og snart var Mini en hel familie av biler, ikke bare én modell.

De siste årene har dette virkelig skutt fart, og nå har Mini en rekke modeller i mange nisjer.

Ut av produksjon 

Ja, det har faktisk blitt så mange at man nå har kommet til at Mini i framtidien trenger færre modeller, ikke flere.

Her har det tnok vært heftig debatt i styrerommene hos BMW, for vi snakker en reell kursendring. Den starter med at modellene Roadster og Coupe etter alt å dømme går ut av produksjon i år, og ikke blir erstattet.

Prisbombe - men kanskje ikke helt som du tror ...

Slitt med å markere seg

Dette henger også sammen med at Mini nå produserer alt de kan klare av biler. Ved å droppe de modellene som selger minst, får man mer kapasitet til volumselgerne. 

Både Roadster og Coupe har slitt med å markere seg. Kundene vil heller ha en standard Mini cabriolet med lite baksete, enn Roadster-utgaven. Heller ikke den lille Coupe-utgaven har klart å kapre særlig mange kunder.

Slik svarte de på frekke spionbilder

Flere modeller vokser 

I fjor kom "vanlig" Mini for første gang i femdørs versjon. Det gjør den langt mer anvendelig for mange, og har gitt Mini-salget et skikkelig boost. 

Mini har også ny stasjonsvogn på gang, en bil som skal være større og langt mer anvendelig enn dagens Clubman.

I tillegg er det ventet at crossoveren Countryman skal vokse endel ved neste modellskifte, og dermed bli attraktiv for enda flere enn den er i dag.

Her har Mini laget klassens morsomste bil

LES OGSÅ: Kul bil nummer to – eller bare trøbbel?